Kuluttajatutkimus varmistaa konseptin markkinapotentiaalin

Elintarvikkeen tuotekonseptin tehtävä on luoda pohja suunnitteluprosessille ja määritellä tavoitetila. Konseptin kehittämisen eri vaiheissa voidaan hyödyntää erilaisia kuluttajatutkimusmenetelmiä, jotta varmistetaan konseptin markkinapotentiaali. 

Konseptin tulisi olla määritelmä, joka ohjaa kaikkea kaupallista tekemistä lanseerauksen aikana ja sen jälkeen, muun muassa tuotekehitysprosessista markkinointitoimenpiteisiin. “Voimme auttaa yrityksiä luomaan ideoista konsepteja. Konsepti kuvaa kokonaisvaltaisemmin ratkaisua, jonka edut ja hyödyt synnyttävät kuluttajalle merkityksellisyyttä ja erottavat sen kilpailijoista”, Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Juuli Seppälä tiivistää.

Uusia konsepteja tarvelähtöisesti

”Uudet konseptioivallukset  syntyvät yleensä syvällisestä kuluttajaymmärryksestä; ymmärryksestä kuluttajien käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa, heidän tarpeistaan ja toiveistaan näissä hetkissä sekä näkemyksestä nykyratkaisujen eduista ja heikkouksista. Tällaisen ymmärryksen keräämiseen hyödynnetään yleensä erilaisia kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ”, Seppälä kertoo ja jatkaa ”esimerkiksi meidän omalla Omenakori-verkkoyhteisöalustalla päästään kiinni kuluttajan arkisiin tilanteisiin, heidän kohtaamiinsa haasteisiin ja tiedostamattomiinkin tarpeisiin niissä.” Omenakori-alustalla on myös mahdollista osallistaa kuluttajat kehitystyöhön ja työstää heidän kanssaan uusia konsepteja ns. co-creation hengessä.

Vetovoimatekijät järjestykseen

Jos käsillä on useampi vaihtoehtoinen konseptin alle sopiva tuoteidea, kannattaa selvittää niiden markkinapotentiaali kohderyhmässään. ”Tutkimuksella saadaan erinomainen näkemys ideoiden vetovoimasta, potentiaalisimmista käyttäjäryhmistä sekä runsaasti näkökulmia tuotekehityksen ohjaamiseksi oikeaan suuntaan. Tällaisella tutkimuksella selviää, miten kuluttaja kokee hyötyvänsä tuotteesta ja mitkä ominaisuudet tuovat kuluttajalle ratkaisevaa lisäarvoa”, Seppälä kiteyttää.   

Toteutuuko tavoitetila

Kun konseptikehitys on edennyt tuotekehitysnäytteisiin, voidaan kuluttajatutkimuksella varmistaa, että tuote pakkauksineen vastaa kuluttajien odotuksia. Esim. tuotetestauksella koti-tai hallitutkimuksena saadaan selkeä näkemys tuotteen valmiudesta lanseeraukseen, toimivuudesta käyttötilanteessaan sekä mahdollisista jatkokehitystarpeista. ”Tuotetestauksella varmistetaan kuluttajahyväksyntä ja esim. mahdollisten makuvarianttien paremmuusjärjestys sekä  tuotteen vastaavuus konseptin kanssa. Siten saadaan tuote hiottua kuluttajien toiveiden mukaiseen suuntaan ja minimoidaan lanseerauksen riskejä”, Seppälä kuvailee. 

Kuluttajalähtöisyys konseptikehityksen keskiössä  

Konseptin tutkimista  voidaan tehdä eri lähtökohdista ja eri vaiheissa. Kehitys ei aina ole suoraviivaista, vaan joskus voidaan joutua ottamaan askelia myös taaksepäin.  Oikeilla tutkimusratkaisuilla voidaan varmistaa, että kehitetty konsepti ja lopullinen tuote vastaavat kuluttajien tarpeita ja odotuksia, tehden tuotteesta kuluttajalle merkityksellisen ja kilpailijoihin nähden ainutlaatuisen. Kun kuluttajalle kriittiset  avaintekijät huomioidaan ja niitä hyödynnetään myös markkinointi- ja pakkausviestinnässä, tuotelanseerauksen lähtökohdat ovat varmemmalla pohjalla.

Jaa