Case: Feelian keitot valloittavat maailmaa

Feelian myyntipäälliköt Jari Tornikoski ja Jere Ojala, toimitusjohtaja Jukka Ojala ja tuotepäällikkö Matti Nikkonen vievät Take a Soup -konseptia B2B-markkinoille.

 

Feelian innovaatio, tuoreista raaka-aineista autoklaavilla valmistettu konsentraattikeitto, on suurtalouskeittiöiden arjen sankari. Foodwestille yritys ulkoisti laatupäällikön palvelut.

Kaikki alkoi kymmenen vuotta sitten irtoriisistä ja riisipuurosta, joita pyhäntäläinen Feelia rupesi kypsentämään ja pakkaamaan elintarviketeollisuuteen autoklaavimenetelmällä. Pian nälkä kasvoi syödessä ja tuotekehitys toi markkinoille toisen innovaation: autoklaavilla eli paineastiassa korkealla lämmöllä valmistettavat konsentraattikeitot.

Näille keittokonsentraateille yritys sai syksyllä 2012 patentin.

– Valmistusmenetelmän ansiosta tuotteella on pitkä päiväys, vaikka emme käytä lainkaan säilöntä- tai lisäaineita. Asiakas lisää nesteen itse, joten myös kuljetus, varastointi ja hävikki pysyvät minimissä, toimitusjohtaja Jukka Ojala kertoo.

Nyt Feelialla on B2B-markkinoilla liki 70 tuotetta keittoja, juureksia, kiusauksia ja kastikkeita. Tuotteita käyttävät eniten koulut, päiväkodit ja hoitolaitokset. Lisäksi sen ovat ottaneet omakseen ravintolat, kahvilat, kioskit, kaupat ja tapahtumajärjestäjät.

– Se toimii suurissa tapahtumissa, joissa täytyy ruokkia suuria ihmisjoukkoja nopeasti ja pienellä henkilökunnalla, yleensä tilapäiskeittiöissä. Yksittäistä kuluttajaa taas palvelee uusi Take a Soup -konsepti kalusteineen, josta asiakas voi ostaa lämpimän keittoannoksen lähikauppojen salaattikärryjen tapaan, Ojala sanoo.

 

Ulkoinen laatupäällikkö
näkee enemmän

Foodwestin kanssa Feelia aloitti yhteistyön pari vuotta sitten. Yhteistyö alkoi FSSC-laatujärjestelmän rakentamisella. Hyvin toimineen alun jälkeen Feelia ulkoisti Foodwestille laatupäällikön palvelut kokonaan.

Foodwestin kehityspäällikkö Kaisa Penttilä johtaa Feelian laatutiimiä ja käy Pyhännällä kerran tai kaksi kuukaudessa tuotantokierroksilla, keskustelemassa ja kouluttamassa.

– Teemme pitkään säilyviä tuotteita tuoreista, aidoista raaka-aineista. Laatu ja elintarviketurvallisuus ovat meille elinehtoja, joista emme olisi selviytyneet ilman Kaisan apua. Hänellä on hallussaan aina viimeisin tieto muuttuvista säädöksistä. Lisäksi hän tuo tehtaalle ulkopuoliset silmät, joilla näkee muutoksen tarpeet, Ojala kiittää.

Uusin aluevaltaus Feelialle ovat Ruotsin markkinat sekä seuraavaksi koko Skandinavia. Yhdessä Foodwestin kanssa Feelia on juuri laatinut hakemuksen Tekes-projektille, joka vauhdittaisi kansainvälistymistä.

Hankehakuun Foodwestin asiantuntijat tuovat osumatarkkuutta.

– Tarkoitus on avata kansainväliset markkinat ensin Take a Soup -konseptilla ja jatkaa sitten muilla tuotteilla. Lisäksi kehitämme parhaillaan uusia vegaaniseen ruokavalioon soveltuvia tuotteita yhdessä Foodwestin tuotekehitysasiantuntijoiden kanssa, Ojala sanoo.

 

Laatu kuntoon
ja hukka pois

Feelia on vienyt laatutyön pitkälle tuotteen kaikissa vaiheissa. Tuotteen ominaisuuksien vuoksi hukkaa ei synny missään vaiheessa. Tuote säilyy 4–6 kuukautta, joten sitä voidaan valmistaa kerralla isompia määriä. Raaka-ainetta tilataan se, mitä tarvitaan. Kuljetuksissa kylmäketju on varmistettu, ja asiakkaalta yritys lupaa ottaa palautuksena vastaan ylijääneet avaamattomat pakkaukset.

Penttilä kuvaa kumppaniaan innovatiiviseksi oman tiensä kulkijaksi, jonka menestys perustuu rohkeuteen tehdä asiat omalla tavalla ja lean-hengessä projektin kaikissa vaiheissa.

– Feelia on pieni, vauhdilla kasvava yritys, jollaista harvoin tapaa. Ainoa laatuaan niin tuotteiltaan kuin toimintatavoiltaan, hän sanoo.

 

Jaa