Haku Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun on nyt käynnissä. Tavoitteena on luoda kauppojen hyllyille uusia tuotteita, joista tulee Suomen kuuluisimpia elintarvikkeita.
Kotimaisilla elintarvikevalmistajilla on nyt tuhannen taalan mahdollisuus kiihdytyskaistaan kaupan hyllylle. Suomalainen Menestysresepti on S-ryhmän järjestämä innovaatiokilpailu, jossa Foodwest toimii yhteistyökumppanina. Kilpailun voittajatuote voi olla ensi vuonna Suomen kuuluisin elintarvike.
Haku kilpailuun on käynnissä marraskuun loppuun saakka. S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu korostaa, että kilpailu on avoin kaikille pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille.
– Kannustamme yrityksiä aktiivisuuteen. Kaikki, jotka kokevat, että tässä on hyvä mahdollisuus, ovat tervetulleita, Alarotu sanoo.
Kilpailuun osallistuvan Menestysresepti-tuotteen tulee olla sillä tavoin uusi, ettei sitä ole laajemmin myyty tai markkinoitu ennen ensi vuoden syyskuuta. Tuotteesta on voitu tehdä koe-eriä ja sillä on voinut olla pienimuotoista myyntiä, mutta ensisijaisesti kilpailuun etsitään uusia tuotteita.
Näkyvyyttä jo hyvissä ajoin
S-ryhmän ja Foodwestin asiantuntijoista koostuva raati valitsee hakuun osallistuneiden joukosta 20 parasta tuotetta jatkovaiheeseen. Jatkoon päässeille järjestetään 30. tammikuuta Helsingissä tilaisuus, jossa osallistujat voivat esitellä Menestysresepti-tuotteensa laajennetulle asiantuntijaraadille. Näistä finaalivaiheeseen valitaan 5–7 tuotetta. Laajennetun raadin kokoonpano tullaan paljastamaan myöhemmin.
– Finaalivaiheessa on 5–7 tuotetta tai tuoteideaa, joista kehitetään timanttisia yhteistyössä Foodwestin kanssa, ja jotka saavat samalla kiihdytyskaistan S-ryhmän valikoimiin, Alarotu kertoo.
Suomalainen Menestysresepti -kilpailun voittava tuote pääsee S-ryhmän valikoimiin ja saa käyttää tuotteessaan ja sen markkinoinnissa Menestysresepti 2019 Voittaja -tunnusta. Loppuhuipennus tapahtuu tulevan vuoden elokuussa, kun Suomen kuuluisin elintarvike valitaan ja finalistituotteet saapuvat kauppojen hyllyille. Tuotteelle annetaan näkyvyyttä jo ennen hyllyyn päätymistä.
– Tuotteen polku tarinallistetaan ja mediallistetaan. Koko S-ryhmä tukee voittajatuotteiden kulkua kauppoihin, Alarotu linjaa.
Foodwest mukana tuotekehityksessä
Foodwestin toimitusjohtaja Karri Kunnas kertoo, että myös heillä odotetaan innolla uuden Menestysreseptin etsimistä.
– Liikeideanamme on helpottaa yritysten elintarvikelähtöisen liiketoiminnan kehittämistä – raaka-aineista tuotteeksi ja ideasta markkinoille. Voimmekin auttaa yrityksiä hyvin kokonaisvaltaisesti oman tuotteen hiomisessa, liittyvät haasteet sitten kuluttajaymmärrykseen, konseptin hiomiseen, tuotekehitykseen tai vaikkapa lainsäädäntövaatimusten konsultointiin, hän toteaa.