Ulkoinen laatupäällikköpalvelu on erinomainen yrityksen oman laatuhenkilöstön tukiresurssi. Palvelun laajuus ja kesto voidaan määritellä asiakkaan tavoitteiden mukaan.
Erityisesti laajoja laatujärjestelmiä rakennettaessa käsiteltävän tiedon määrä saattaa yllättää: työssä tulee huomioida paitsi koko järjestelmäkokonaisuuden toimivuus myös näytteenottojen tapaiset yksityiskohdat. ”Kirjo on valtavan laaja”, Foodwestin kehityspäällikkö Sirkku Aarinen aloittaa. ”Ulkoistettu laatupäällikkö hallitsee isoja kokonaisuuksia tarkkailemalla tilannetta etäämmältä, jolloin olennaiset asiat hahmottuvat selkeästi”.
Tavoitteiden määrittelystä konkreettisiin ratkaisuihin
Ulkoistetun laatupalvelun aluksi työstetään usein projektisuunnitelma, jonka kärjessä on konkreettinen päämäärä kuten halutun sertifikaatin saavuttaminen. Tämän jälkeen lähdetään tekemään systemaattista työtä tavoitteen saavuttamiseksi paloittelemalla projekti pienempiin kokonaisuuksiin yrityksen lähtötilanne huomioiden.
Nurmeksessa toimiva Pielispakari Oy on käyttänyt Foodwestin ulkoista laatupalvelua jo parin vuoden ajan: ”Yhteistyö Foodwestin kanssa on ollut erittäin hedelmällistä ja se on tuonut lisää vahvuutta ja syvyyttä yrityksemme laatutyöskentelyyn,” yrityksen varatoimitusjohtaja Heli Kuvaja iloitsee.
”Standardit ovat usein vaikeaselkoisia. Niiden pähkäily aivan yksin voi viedä turhan paljon aikaa, ja muun työn ohessa projekti voi tuntua yrityksen vastuuhenkilöstä kuormittavalta”, Sirkku jatkaa. Ulkoisen kumppanin ehdottama ratkaisu ongelmakohdan selvittämiseksi voi olla yllättävänkin yksinkertainen, jolloin työssä päästään nopeammin eteenpäin. ”Tarjoamme näkemyksellistä ja kokenutta tulkinta-apua sekä koulutusta aiheeseen, ja löydämme selkeät sekä nopeat ratkaisut yhteistyönä yrityksen edustajan kanssa.”
Standardit avaavat uusia ovia
Sertifiointi voi tuoda myös konkreettista lisämyyntiä mahdollistamalla uusien asiakkuuksien hankintaa. Ulkoiseen laatupalveluun kuuluu usein myös HACCP*-tiimin vetovastuu tehtävänään tunnistaa ja arvioida vaaroja sekä peilata niiden vakavuutta käytettävissä oleviin hallintakeinoihin.
”HACCP-järjestelmää voidaan pitää elintarviketurvallisuusjärjestelmän sydämenä, josta hallintakeinot kanavoituvat koko yrityksen toimintaan”, Sirkku tarkentaa.
Tieto lisää ymmärrystä
Laatutyö ja jatkuva tekemisen kehittäminen on muutostyötä, joka vaikuttaa usein koko henkilöstöön ja heidän toimintatapoihinsa. Uusien käytäntöjen valjastamiseksi Foodwest toteuttaa yrityksissä myös kasvokkain järjestettäviä koulutuksia sekä webinaareja osana elintarviketurvallisuus- ja laatukulttuurin kehitystyötä.
Koulutuksilla voidaan vaikuttaa henkilöstön asennoitumiseen, tietoisuuteen ja sitoutumiseen. ”Tieto lisää ymmärrystä – ja ymmärrys ohjaa tekemistä haluttuun suuntaan”, Sirkku päättää.