Smokehouse-valmisruokasarja on Suomalainen Menestysresepti 2023

Smokehouse-valmisruokasarja on Suomalainen Menestysresepti 2023

Rouheaa ja täyteläistä Smokehouse-valmisruokasarjaa hiottiin Foodwestin kanssa.
Valmisruokakonsepti on Veljekset Mattilalle uusi aluevaltaus.

Suomalainen menestysresepti -kilpailu on tullut päätökseen,
ja voittajaksi nousi Smokehouse-valmisruokakonsepti.
Lihajalosteistaan tuttu Veljekset Mattila lähti kisaan oppainaan
aika, aitous ja savu, yrittäjät Essi ja Tero Sivula (kuvassa) toteavat.

– Kilpailu teroitti paitsi itsellemme myös muille, mitä olemme
yrityksenä ja tuotekehittäjinä. Finaaliin pääseminen ja kisan
voitto on iso juttu meille ja koko liha-alalle, kaksikko summaa.

Smokehouse-tuotesarjaan kuuluu kolme maukkaan savuista valmisateriaa: Mac&Cheese & Chopped Pork, Spicy Chicken & Red Rice and Beans sekä Roots Pan & Smoked Halloumi.

Uutta valmisruokahyllyllä

Foodwestin kuluttajaymmärryksen asiantuntijat Anni Tiainen ja Juuli Seppälä huomasivat, että vaikka valmisruokahyllyllä riittää vaihtoehtoja, herätti Smokehouse-sarja heti kuluttajien huomion. Usein kevyeksi koettujen valmisruokien joukossa täyttävä ja rouhea lähestymistapa kiinnostaa, Seppälä toteaa.

– Uutuusarvoa on siinäkin, että savustaminen on valmisruokakentällä harvinainen valmistustapa. valmistustapa. Mattila teki rohkean ratkaisun lähteä valloittamaan kylläistä valmisruokamarkkinaa SMR-kilpailun kautta, Seppälä toteaa.

Nämä valmisruoat eivät ole pelkkiä nälänsiirtäjiä, vaan sopivat myös arjen hemmotteluun ja erityishetkiin. Kilpailun aikana pakkaussuunnittelutehtävä kirkasti konseptin myös tekijöilleen, Essi Sivula toteaa.

– Siinä kohtaa tajusimme, ettei meidän tarvitse tehdä taikatemppuja vaan ideamme on hyvä sellaisenaan. Kisa konkretisoi myös kuluttajatestien hyödyn ja merkityksen: vaikka kehittäisimme omasta mielestämme älyttömän hyviä tuotteita, emme osaa lukea kuluttajan ajatuksia, Essi Sivula sanoo.

Tuotekehityksessä syntyy helmiä

Veljekset Mattila ei halunnut tehdä kompromisseja kasvisvaihtoehdon maussa, vaan rima asetettiin korkealle myös sen suhteen. Jos kasvisversiosta ei olisi tullut vähintään yhtä hyvää kuin lihaversioista, se olisi jätetty kehityspöydälle, Sivulat toteavat.

– Foodwestin Vesta Mäki ehdotti, että lihattoman annoksen kruunaisi savustettu halloumi. Tartuimme tähän huippuideaan, ja valmis annos sai valtavan hyvät tulokset kuluttajatutkimuksessa. Foodwestin tuotekehitys on todella pedanttia ja määrätietoista, Tero Sivula kiittää.

Suomalainen menestysresepti asettaa kilpailijat kovaan mankeliin, jossa tavallisesti vuoden tai kaksi kehitystyö tiivistetään kuukausiin. Foodwestin monipuolinen ja joustava tuki onkin oleellisessa osassa kilpailijoiden menestystarinoita, tuotekehitysasiantuntija Vesta Mäki sanoo.

– Me voimme tarjota SMR-kilpailijoille ison kilpailuedun siinä, että he saavat saman katon alta näin valtavasti asiantuntijuutta käyttöönsä. Mattilalle teimme myös sopimusvalmistajakartoituksen Smokehouse-aterioiden lisukkeiden valmistamista ja pakkaamista varten, Mäki kertoo.

Onnea myös vuoden 2023 kilpailun muille menestyjille!

Kaikki finalistit tullaan esittelemään uutishuoneemme juttusarjassa helmikuun aikana.
Muut menestyjät olivat:

Vähäsarja Oy, Pulled BBQ -säilyke
Norron Oy, Kalatassu
Vaaka Foods Oy, Sushike
Baba Foods Oy, Tahinismoothie
Happy Food & People Oy, Happy Soup -keittosarja

Kuva: Mediawan / Suomalainen menestysresepti 2023. Jakso 10, finaali

Jaa

Uutishuone

Liity mukaan uutiskirjeeseemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Foodwestin tapahtumista ja koulutuksista sekä elintarvikealan ajankohtaisista aiheista.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.