Säilykehyllyn uutuustuotteet hioutuivat timantiksi Foodwestin avulla

Säilykehyllyn uutuustuotteet hioutuivat timantiksi Foodwestin avulla

Foodwest selvitti Jemma-säilykkeiden kiinnostusta kuluttajakentässä ja auttoi viimeistelemään tuotteet Suomalainen menestysresepti -kilpailun paineessa. Vähäsarja Oy pääsi tiukan kisan kärkikolmikkoon.

(Kuvassa Mari Palin. Kuva: Sami Heiskanen)

Kala-Kalle-säilykkeistään tunnettu Vähäsarja Oy lähti Suomalainen menestysresepti -kilpailuun ravistellakseen säilykealaa. Kilpailun päätteeksi kuluttajat löytävät Jemma-brändin Pulled BBQ-, Butter Chicken- ja Vege Gochujang -kastikkeet säilykehyllyiltä ympäri Suomen.

Suomalainen menestysresepti -matka on mahdollistanut perheyhtiölle aivan uudenlaisen investoinnin kotimaiseen säilykevalmistukseen, Vähäsarja Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Mari Palin toteaa.

– Olen erityisen ylpeä siitä, että tehtaamme pyörii nyt kahdessa vuorossa. Lisäksi olemme hitsautuneet entistä enemmän yhteen ja saaneet itseluottamusta tekemiseemme. Foodwestin kumppanuus matkan aikana on ollut aivan äärimmäisen arvokasta, ja yhteistyötä on helppo jatkaa tulevaisuudessa, Palin sanoo.

Makuprofiili kuntoon

Foodwestin tuotekehityksen ja kuluttajaymmärryksen asiantuntijat olivat kilpailijoiden tukena koko prosessin ajan. Alkuperäisen Pulled Pork BBQ:n rinnalle kehitettiin kaksi muuta herkullista tuotetta, joiden maussa ei ole säästelty. Foodwestin asiantuntemus ohjasi viimeisteltyyn lopputulokseen myös pakkausmerkintöjen, ravintosisällön laskennan ja tuotenimien suhteen.

Tuotekehitysasiantuntija Anne Mäkisen mielestä on hyvä, että Jemma-brändi tuo uudenlaista ajattelua pölyttyneeseen säilykehyllyyn.

– Maukkaat valmiskastikkeet erottuvat edukseen myös pakkaussuunnittelun osalta, ja kuluttaja pääsee kokeilemaan uusia makuja ilman tuntikausien hauduttelua tai sitä, että keittiön kaappiin jää pyörimään avattuja maustepurkkeja. Kastikkeiden tasapainoa viilattiin viimeiseen saakka täydelliseksi.

Suuntamerkit kuluttajilta

Tavoitteena on, että Jemma-säilykkeitä ei osteta pelkästään pahan päivän varalle, vaan kuluttajat löytäisivät ne osaksi arkeaan. Tämän saavuttamiseksi kuluttajien mielipiteitä skannattiin kilpailun aikana useampaan kertaan, Anne Mäkinen toteaa.

– Esimerkiksi vegepyöryköiden kokoon ja kastikkeiden mausteisuuteen saatiin arvokasta tietoa kuluttajatesteistä. Uudenlaisen tuotteen kohdalla kuluttajatutkimus auttaa viemään kehitystä oikeaan suuntaan, Mäkinen linjaa.

Hyvät raaka-aineet ja ”törkeän hyvät” kastikkeet ovat Jemma-säilykkeiden ytimessä. Foodwest auttoi heti ensimmäisessä palaverissa laajentamaan ajattelua BBQ-kastiketta pidemmälle, Mari Palin kiittää.

– Tuotteet eivät olisi näin hyviä ilman Foodwestiä ja tätä kilpailua. Superammattilaiset auttoivat varmistamaan, että kastikkeet ovat täyttä timanttia ja kaikki on pakkausmerkintöjä myöten aivan viimeisen päälle!

Jaa

Uutishuone

Liity mukaan uutiskirjeeseemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Foodwestin tapahtumista ja koulutuksista sekä elintarvikealan ajankohtaisista aiheista.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.