ProFIT iski oikeaan markkinarakoon

Maitokolmio toi syyskuussa markkinoille ensimmäiset proteiinivanukkaat, jossa on käytetty kotimaista maitoa. Tuotekehitys tehtiin Foodwestissä.

 

Maitokolmion markkinointipäällikkö Jouni Tiainen kertoo, että ProFIT-vanukkaiden idea syntyi perinteiseen tapaan kauppojen hyllyjen benchmarkkauksella. Siellä ilmeni, että hyllytilaa kasvattaneiden proteiinivanukkaiden joukossa ei ollut suomalaista kisaajaa.

– Tavallisten rahkojen suosio on laskenut ja tilalle on tullut proteiinipatukoiden ohelle myös lusikoitavia proteiinituotteita. Kulutustottumukset muuttuvat ja me haluamme olla mukana kehityksessä, hän toteaa.

Proteiinivanukkaiden tuotekehittely alkoi syksyllä 2016. Foodwestin tuotekehityspäällikkö Virve Anttila kertoo, että alkuvuosi 2017 meni säilyvyyskokeissa ja koe-erien valmistamisessa. Ensimmäiseen makukolmikkoon valittiin takuuvarma suklaa, monelle mieluisa toffee ja erikoisempana makuna valkosuklaa.

– Heti aluksi oli selvää, että näitä tuotteita kehitetään maku edellä. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Vaikka niissä ei ole lisättyä sokeria, ne maistuvat aidolta ja herkulliselta, Anttila kuvailee.

– Kyllä tässä ovat suupielet korvissa, vastaanotto on ollut todella innostunut kaikilla kolmella maulla. Kaupat ovat ottaneet proteiinivanukkaamme hyvin valikoimiinsa ympäri maata, Tiainen toteaa.

 

Kaikille sallittu herkku

Tuotteen nimi juontaa juurensa kuluttajille tutuista FIT-rahkoista. Vaikka tuote on aivan erilainen, se kannatti Tiaisen mukaan sitoa nimellä samaan nimiperheeseen. Pro-etuliite kertoo, että tuotteessa on runsaasti proteiinia.

ProFIT-vanukkaiden valttina on, että se sopii kaikille. Markkinoinnissa ei ole tarvinnut etsiä kohderyhmiä, sillä ”Herkuttelu sallittu”-slogan toimii niin lapsille, urheilijoille, painonpudottajille kuin ruuhkavuosia eläville. Vanukkaissa ei ole lisättyä sokeria, joten hiilihydraatteja on vähän.

Maitokolmion ja Foodwestin yhteistyössä muhii jo uusia vanukasmakuja. Tiainen paljastaa sen verran, että luvassa on perinteisiä makuja.

– Haluamme tavoittaa isot asiakasvolyymit, se on tärkeää myynnin kannalta, hän toteaa.

Kilpailu markkinoilla on kovaa, sillä maidon rinnalla proteiininlähteenä taistelevat monet muutkin, myös ötökät. Pk-sektorin toimijan on oltava tiukasti ajan hermolla, jotta se pysyy kehityksessä mukana.

Maitokolmion tuotekehitys tapahtuu pääosin Foodwestissä. Tiainen kertoo, että järjestely on osoittautunut toimivaksi.

– Yhteistyö Foodwestin kanssa on ollut mutkatonta ja toimivaa. Onhan siinä aina haasteita, kun koetehtaassa tehty uusi tuote sovitetaan tehdastuotantoon. Mutta noista haasteita on aina selvitty ja löydetty hyvä ratkaisu, hän toteaa tyytyväisenä.

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.