Pastamarkkinoiden valloitus vaatii raakaa työtä – Kaurakas on ainoa lajissaan

Arjen perusraaka-aine päivitettiin kauraiseksi Suomalainen menestysresepti -kilpailussa. Foodwestin ammattitaitoa hyödynnettiin muun muassa kuluttajien ajatusten luotaamisessa.

Täysin uudenlaisen tuotteen tuominen tuttuun markkinaan vaatii paljon työtä. Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä tietää sen, sillä hän on käyttänyt tuhansia työtunteja Kaurakas-pastan
hiomiseen. Vehnätön, täysjyväkaurasta tehty kuivapasta saatiin kauppoihin Suomalainen menestysresepti-kilpailun myötä, mutta kehitystyö jatkuu edelleen, Räntilä kertoo. – Laitehankintojen viivästymisen ja muiden yllätysten vuoksi meille tuli vähän kiire kilpailun loppua kohden. Systeemiin tehdään jatkuvasti pientä hienosäätöä, Räntilä kertoo.

Kaurakas-pastaa onkin hiottu jo lähes 700 testierän verran. Työ kannattaa, sillä konsepti- ja kuluttajatestit antoivat vahvistuksen tuotteen kiinnostavuudelle, Foodwestin innovaatiojohtaja Harri Latva-Mäenpää toteaa.

– Tietyt kauran ominaisuudet tuovat pastatuotteen kehittämiseen haasteita, joita kilpailunkin aikana ratkottiin. Kaurapastan kotimaisuus ja terveellisyys kiinnostavat kuitenkin kuluttajia, joten Kaurakas vastaa etenkin nuoremman väen toiveisiin, Latva-Mäenpää kuvaa.

Foodwestin asiantuntijat auttoivat Leivon Leipomon tiimiä testaamaan kaurapastan valmistukseen sopivia laitteita ja teknologioita. Vierailut Seinäjoen uudelle tehtaalle auttoi oman tuotantoprosessin hiomisessa huippuunsa, Anssi Räntilä kiittää.

– Tekniikkamme pastan tekemiseen on ainutlaatuinen ja perustuu suojattuun tekniikkaan. Uusien laitteiden koeajo jatkuu edelleen, eikä tuote ollut ihan kaikilta ominaisuuksiltaan valmis tuotetestien aikana. Kuluttajat kuitenkin kertoivat, että pastasta löytyy aito kauran maku, mikä oli meille ehdottoman tärkeä palaute.

Kaurakas-pastan matka on hieno osoitus siitä, että näinkin lyhyellä aikajänteellä voidaan saada isoja asioita aikaan tuotekehityksessä, Latva-Mäenpää toteaa.

– Anssi on näyttänyt työllään ja periksiantamattomalla asenteellaan loistavaa esimerkkiä kaikille elintarvikkeiden kehittäjille. He ottivat vastaan todellisen haasteen lähtiessään toteuttamaan varsin perinteiseen ja kovin kilpailtuun tuotekategoriaan täysin uudenlaista tuotetta, ja vielä julkisesti. Autoimme heitä teknologisessa kehitystyössä, kuten valmistus- ja kuivauslaitteiden testauksessa, Latva-Mäenpää kertoo.

Suomalaisen menestysreseptin ensimmäisen kauden voittotuotteen kehittänyt Räntilä luottaa Foodwestin ammattitaitoon etenkin kuluttajaymmärryksen osalta.

– Luotan Foodwestin kuluttajatutkimuksiin kuin pässi sarviinsa – tutkimukset ovat aivan loistavia ja ammattitaidolla tehtyjä. Tulemme varmasti käyttämään Foodwestin palveluita tulevissakin konsepteissa, Räntilä toteaa.

Suomalainen menestysresepti -kilpailun tuomaristossa istuivat kolmannella tuotantokaudella Foodwestin Suvi Luoma, Finlaysonin Jukka Kurttila, kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. Kilpailu nähtiin MTV3-kanavalla loppukesästä 2021.

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.