Miksi uuden tuotteen lanseeraus epäonnistuu?

Ja miten menestymisen todennäköisyyttä voisi parantaa?

 

Yrityksissä kehitetään vuosittain valtava määrä uusia tuotteita, joiden halutaan valloittavan kuluttajat. Jokainen yritys toivoo omasta uutuudestaan menestystä. Siitä huolimatta tosiasia on, että valtaosa näistä lanseerauksista epäonnistuu. Ja mitä tarkoitan epäonnistumisella: sitä, että ne eivät ole kaupoissa enää vuoden kuluttua. Onko asialle tehtävissä jotain?

 

Elintarvikkeen menestykseen vaikuttaa moni asia ja toisinaan kyse voi olla myös hyvästä tuurista. Toiveajattelun sijaan huomio kannattaa kuitenkin kääntää asioihin, joihin itse pystyy vaikuttamaan. Niitä on nimittäin paljon. Oletko varma, että olet ottanut kaiken tämän huomioon?

Toisinaan voi käydä niin, että hyvä idea ei vain avaudu loppukäyttäjälle. Tämä tarkoittaa sitä, että syystä tai toisesta kuluttaja ei ymmärrä konseptiasi. Ehkä se voi johtua siitä, että käyttöyhteyttä on liian monimutkaista hahmottaa tai siitä, että pakkaus ei onnistu riittävän hyvin viestimään tuotteen keskeistä ratkaisua kuluttajalle. Joskus tuote voi olla niin uudenlainen, että hyllyssä kaikki ympärillä olevat tuotteet ovat ratkaisu johonkin ihan muuhun, ja siksi lamppu jää kuluttajalla syttymättä. Oletko siis varmistunut, että konseptisi on ymmärrettävä ja relevantti?

 

Nykyisessä tuotepaljoudessa jokaisen kannattaa suoda ajatus jos toinenkin tuotteen erottuvuudelle. Tarkoitan tätä myös ihan visuaalisessa mielessä. Kun pakkausta suunniteltiin, tuliko kiinnitettyä riittävästi huomiota siihen, millaisia muut kategorian tuotteet ovat? Entä millä tavalla kaupassa hyllytetään sinun tuotteesi – jäävätkö tärkeät ydinsanomat kokonaan piiloon? Viestiikö pakkaus tuotteesta oikeita asioita?

 

Törmään usein kysymykseen siitä, millaisia asioita kuluttaja tuotteessa arvostaa. Jos puhutaan niin sanotuista lisäarvotekijöistä, kannattaa perehtyä siihen, millaisia asioita kohderyhmäsi oikeasti tuotteelta odottaa. Joskus voi käydä niin, että käytetään paljon aikaa ja vaivaa sellaisten ominaisuuksien aikaansaamiseksi, mitkä eivät merkitse kuluttajalle juuri mitään. Eihän sinulle ole käynyt niin, että tavoitellessasi ihanteellista tuotetta, sen kehittäminen tapahtui lopulta hyvän maun tai suutuntuman kustannuksella, ja hintakin karkasi käsistä?

 

Monien tuotteiden käyttäminen on tavalla tai toisella tilannesidonnaista. Käyttötilanne voi asettaa rajoituksia siihen, millainen tuotteen tai pakkauksen pitäisi olla. Ja vastaavasti, onnistunut tuote- ja pakkaussuunnittelu voi tuoda myös kokonaan uusia käyttötilanteita tuotteelle. Aamupalalta kuluttaja odottaa ihan eri asioita kuin vaikkapa mukaan otettavalta välipalalta. Kannattaa siis perehtyä siihen, millaisissa tilanteissa kuluttaja tuotettasi käyttäisi ja miksi – ja ottaa tilanteiden koko kirjo haltuun. Joskus vaikkapa erilainen pakkauskoko voi tuoda tuotteelle kokonaan uuden käyttöyhteyden.

 

Nykyisessä maailmantilanteessa myös hinta puhuttaa paljon. Onko kukaan enää valmis maksamaan mistään mitään? Kyllä on. Tuotteen hinnoittelussa on kuitenkin syytä olla realisti ja miettiä, ovatko esimerkiksi raaka-ainevalinnat parhaita mahdollisia kuluttajan maksuvalmiutta ajatellen. Jos taas näyttää siltä, että tuotteesi hinta on ampumassa koko kategorian kalleimmaksi, on selvää, on lanseeraus pitää sisällään isoja riskejä. Jos taas hinta saadaan kilpailukykyiseksi, tuotteen vetovoimasta on helpompi vakuuttaa myös ostaja. Oletko perehtynyt riittävästi kuluttajan maksuvalmiuteen kategorian osalta ja mihin tietosi perustuvat?

 

Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä: onko tuote hyvänmakuinen? Kenen mielestä? Makuasioista kannattaa myös kiistellä – se mikä maistuu minulle, ei välttämättä maistu sinulle. Oletko riittävän hyvin selvillä kohderyhmäsi mieltymyksistä ja siitä, kuinka hyvin tuotteesi maistuu merkittävimpiin kilpailoihisi verrattuna?

 

Mitä enemmän panostuksia uuden tuotteesi tekeminen vaatii, sitä tärkeämpää on pyrkiä varmistumaan menestymismahdollisuuksista jo etukäteen. Jos pitää tehdä investointeja, hankkia kokonaan uutta osaamista tai käyttää merkittäviä tuotekehityspanoksia, lanseeraukseen liittyvät riskit kasvavat merkittävästi. Kuluttajatutkimuksen tavoitteena on aina tällaisten riskien pienentäminen. Oletko tullut ajatelleeksi, että kuluttajatutkimuksen avulla paitsi kehitetään entistä parempia tuotteita, myös ehkäistään monta harha-askelta?

 

Kuluttajatutkimukset täytyy aina suunnitella ja toteuttaa asiantuntevasti, jotta tutkimusdatasta saadaan jalostettua näkemykset kaupallisten päätösten tueksi. Parhaimmillaan kuluttajatutkimusten näkemykset mahdollistavat menestyneet tuotelanseeraukset sekä syventävät yhteistyötä tuotteita tarjoavien yritysten, jakelukanavien ja kuluttajien välillä.

 

Foodwestin asiantuntijapalvelut ovat elintarvikealan toimijoiden käytettävissä ja vastaamme tarjouspyyntöihin asiantuntemuksella ja realistisella budjetilla. Ole siis rohkeasti meihin yhteydessä, kun haluat parantaa tuotteidesi menestymisen todennäköisyyttä.

Suvi Luoma 

Jaa

Uutishuone

Liity mukaan uutiskirjeeseemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Foodwestin tapahtumista ja koulutuksista sekä elintarvikealan ajankohtaisista aiheista.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.