Maitokolmion ja Foodwestin yhteistyö jatkunut jo kaksi vuosikymmentä

Maitokolmio näkee Foodwestin laajan osaamisen talona, joka on auttanut yritystä etenkin tuotekehityksen saralla.

 

Maitoa ja erilaisia maitotuotteita valmistavalla Maitokolmiolla yhteistyötä eri verkostojen kanssa pidetään yrityksen kehittymisen kannalta tärkeänä. Maitokolmion lähes 120-vuotinen taival onkin taittunut 2000-luvun alusta saakka tiiviisti Foodwestin kanssa.

”On viisautta ymmärtää, että kaikkia asioita ei osata tai pystytä tekemään itse. Kaikissa yrityksissä tarvitaan verkostojen apua, täytyy vain tietää mitä hakee”, Maitokolmion toimitusjohtaja Juha Murto-Koivisto kertoo.

Pohjanmaalainen Maitokolmio on pitkän historiansa aikana ehtinyt kokea monia eri vaiheita – aluksi maidon kuorintaan ja voin valmistukseen keskittynyt yritys on laajentanut vuosien mittaan tuoterepertuaariaan mm. erilaisiin välipaloihin ja hapanmaitotuotteisiin. Nykyään osuuskunnalla on lähes 90 omistajaa, jotka ovat lähialueen maitotuottajia. Meijereitä yrityksellä on kaksi, sekä Sievissä että Toholammilla.

”Vuosien varrella tuotevalikoimamme on kasvanut todella paljon. Nykyään Toholammilla tuotetaan maitoja, rasvoja ja hapanmaitotuotteita, Sievissä taas valmistetaan vanukkaat ja rahkatuotteet. Meijerissä on noin 90 työntekijää, ja vuosittain raaka-aineita käytetään noin 60 miljoonaa litraa”, Murto-Koivisto kertoo.

Kehittyvä yritys tarvitsee tuotekehitystä

 

Yhteistyö Foodwestin kanssa lähti aluksi käyntiin yksittäisistä projekteista, mutta laajeni pikkuhiljaa jatkuvaan kanssakäymiseen. Vuoropuhelua käydään nykyään viikoittain, ja Murto-Koivisto kuvaileekin yhteistyötä erittäin toimivaksi. Aktiivisen keskustelun ansiosta asioita ei jäädä ainoastaan pallottelemaan, vaan niitä myös lähdetään toteuttamaan.

”Käytännössä Foodwest johtaa tuotekehitystämme, ja heistä on ollut iso apu etenkin välipalatuotteiden tuotekehityksessä. Lisäksi hyödynnämme Foodwestin asiantuntijuutta mm. kaikkien tuotteidemme pakkausmerkintöjen kanssa sekä markkinatutkimuksissa ja -kehityksessä”, Maitokolmion myynti- ja markkinointipäällikkö Jouni Tiainen luettelee.

”Foodwestilla on laaja osaaminen aina markkinatutkimuksista tuotekehitystyöhön ja tuotetieto-osaamiseen. Kun saadaan hyvin onnistumisia aikaan, niin toki yhteistyötäkin halutaan jatkaa”, Tiainen toteaa.

Sekä Murto-Koivisto että Tiainen suosittelevat Foodwestiä niin pienille kuin suurillekin yrityksille. Kumpikin on yhtä mieltä siitä, että kehittyvä elintarvikealan yritys tarvitsee jatkuvaa tuotekehitystä. 

”Foodwestilla on erittäin hyvät resurssit auttaa niin suuremmissa kuin yksityiskohtaisemmissakin kokonaisuuksissa, joten yhteistyöstä hyötyvät hyvin erikokoiset elintarvikealan yritykset. Foodwest on myös osoittanut olevansa kehittyvä yritys – he ovat jatkuvasti laajentaneet toimintojaan, ja esimerkiksi Seinäjoella on nykyään huippuhienot tuotantotilat”, Murto-Koivisto lisää.

”Foodwest on Maitokolmiolle kumppani, yksi meistä. Liikevaihtomme on tuplaantunut 20 vuoden aikana, ja kyllähän kaiken kehityksen takana on osittain myös toimiva tuotekehitystoiminta.”

Myös Foodwestillä on oltu tyytyväisiä yhteistyöhön.

”Pitkäaikainen yhteistyö Maitokolmion kanssa on parhaillaan sitä, että tunnemme olevamme erottamaton osa Maitokolmion kehitystä. Yhteistyö on todella sujuvaa ja on ollut hienoa olla toteuttamassa sitä kaikki nämä vuodet”, Foodwestin tuotekehityspäällikkö Virve Anttila toteaa.

 

 

Jaa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.