Lahnaa leivän päälle – Leikkala on uusi tapa syödä kalaa

Vuoden 2021 Suomalainen menestysresepti -kilpailu toi kalaleikkeleen suomalaisten voileipäpöytiin. Kamaboko-tiimi sai Foodwestin asiantuntijoilta tukea tuotekehitysprosessiin.

Japanilaisesta ruokaperinteestä ammentava kalaleikkele vastaa sekä ilmastotietoisen että vesistöjen hyvinvoinnista kiinnostuneen kuluttajan tarpeisiin. Leikkalassa kalansyönnin lisääminen sekä särkikalojen kestävä kalastus yhdistyvät suomalaisten leikkelerakkauteen, kuvaa Kamaboko Oy:n tuotepäällikkö Henrik Kovanen.

– Meillä on hypermarketeissa ”leikkelemeri”, josta on aiemmin puuttunut kala kokonaan. Särkikaloja taas ovat vesistöt täynnä, ja niiden syömiseen kannustetaan. Perustajamme Sami Laitisenkohtaaminen japanilaisen kamabokon kanssa kymmenen vuotta sitten kulminoituu tähän, kun suomalaisesta villikalasta tehty leikkele on kaupan hyllyssä kaikkien saatavilla, Kovanen kertoo.

Tuote on otettu markkinoilla vastaan ennakko-odotuksia paremmin ja olemme saaneet paljon positiivista palautetta asiakkailta. Koronasta johtuvan komponenttipulan takia olemme ajoittain joutuneet paiskimaan töitä Paltamon tehtaalla vuorokaudet läpeensä, kunnes vihdoin ja viimein eilen saimme uuden uunimme toimintakuntoon. Eli nyt alkaa kaikki palikat olemaan kohdillaan ja Leikkalan tuotanto sujuu kuten olimme alun perin suunnitelleet.. Kiitos mahtavan tiimimme olemme haasteista huolimatta todella ylpeitä Leikkalan huimasta startista! Uusien tuotteiden kehitys on myös hyvää vauhtia etenemässä, jatkaa Kovanen.

 

Leikkalan kolme makuvarianttia ovat kokkina ja keittiöpäällikkönä työskentelevän

Kovasen käsialaa. Reseptiikkaa hiottiin Suomalainen menestysresepti -kilpailun aikana tuotetestien ja kuluttajatutkimusten perusteella. Lahna on miedon makuinen kala, joten tuotteesta voivat innostua hekin, jotka eivät pidä kalasta, Kovanen kuvailee.

– Ohueksi siivuttaminen tekee tuotteesta lähestyttävämmän kuin perinteiseen tapaan kokonaisena tarjoiltu kamaboko, Kovanen toteaa.

Kuluttajatesteissä lahnaleikkeleen idea otettiin positiivisesti vastaan, toteaa Foodwestin tutkimuspäällikkö Emmi Penttilä. Foodwestin asiantuntijat tukivat Kamabokoa muun muassa laitehankinnoissa ja tuotantoprosessin perustamisessa.

– Leikkalan ajatus on äärimmäisen hieno, ja tuote edistää sekä kuluttajan että ympäristön hyvinvointia. Kyse on kuitenkin todella erilaisesta ja ennennäkemättömästä tuotteesta, jolle kuluttajilla ei ole vertailukohtaa, mikä asetti haasteita konseptin suhteen. Kamobokon tiimi luotti siihen, että kuluttajat kertovat, millainen tuotteen pitää olla ja antoivat tämän ohjata tuotekehitystä, Penttilä kehuu.

Leikkalan tuotanto on käynnistynyt Kainuun Paltamossa, ja tuotekehitys jatkuu esimerkiksi hyödynnettävien kalalajien osalta. Foodwestin apu kuluttajaymmärryksen osalta on ollut korvaamatonta, Kovanen toteaa.

– Tämä on ollut huikea opintie, jossa myös mokat olivat lahjoja. Kilpailussa käytiin askel askeleelta lävitse, kuinka markkinoille tuodaan tuote alusta lähtien. Tiimissämme on asiantuntijoita monelta osa-alueelta, mutta kuluttajatutkimuksen osalta käännymme ehdottomasti jatkossakin Foodwestin puoleen, Henrik Kovanen summaa.

Suomalainen menestysresepti -kilpailun tuomaristossa istuivat kolmannella tuotantokaudella Foodwestin Suvi Luoma, Finlaysonin Jukka Kurttila, kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. Kilpailu nähtiin MTV3-kanavalla loppukesästä 2021.

Jaa

Uutishuone

Liity mukaan uutiskirjeeseemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Foodwestin tapahtumista ja koulutuksista sekä elintarvikealan ajankohtaisista aiheista.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.