Kukkaniityltä kosmetiikkahyllyyn – Case Lumene

Kotimaisten kukkauutteiden päätyminen Lumenen kosmetiikkatuotteisiin pohjautuu yhteistyöhön Foodwestin kanssa.  

 

Luonnonkasvien hyödyntäminen on iso osa kotimaisen kosmetiikkayhtiö Lumenen brändistrategiaa

Tahto ja kokemus hyödyntää lähiluonnon raaka-aineita on pitkä: jo 2000-luvun alussa Lumene käytti teollisuuden sivuvirtoja hyväkseen kosmetiikkatuotteiden suunnittelussa. 
– Luonnonainesten, kuten marjojen ja muiden kasvinosien trendi on ollut alalla voimakkaana jo pitkään. Uskon, että seuraavaksi mennään yhä enemmän upcyclingin ja sivuvirtojen hyödyntämisen suuntaan, Lumenen R&D Manager Kristofer Vänttinen (kuvassa oik.) toteaa.  

Lumene päätti pyytää Foodwestiltä apua sen selvittämiseen, miten suomalaisia kukkia voisi uuttaa ja sitä kautta hyödyntää kosmetiikassa. Tutkimustiedon perusteella osattiin jo aavistaa, millaisia ainesosia kasveista voisi saada käyttöön, Lumenen Head of R&D Terhi Pesonen (kuvassa vas.) toteaa. 

– Oli hienoa huomata, että ne sieltä löytyivätkin. Yhdessä Foodwestin kanssa löysimme kaikkein optimaalisimman tavan uuttaa käsin poimittujen kukkien terälehdistä mahdollisimman paljon ihon kannalta hyödyllisiä ainesosia talteen ja säilöä ainekset niin, että lopputuloksena on korkealaatuinen kosmetiikkatuotteen ainesosa, Pesonen summaa. Lisäksi Lumene on vastannut raaka-aineen turvallisuuden ja ihovaikutusten tutkimuksesta. 

Foodwestin verkostot ja laitteisto mahdollistivat sen, että raaka-aineena käytetyt kukat olivat huippulaatuisia ja niiden uuttoa päästiin testaamaan sopivalla volyymillä. Lumenelle räätälöidyn uutetuotteen mahdollisuuksia kosmetiikassa tutkittiin laajan kehitystyön aikana useampaan kertaan, toteavat Foodwestin tuotekehitystiimin Niko Luoma-Aho ja innovaatiojohtaja Harri Latva-Mäenpää. 

(VALO) NORDIC-C -sarjan kehäkukan terälehtiä sisältävä kirkastava geelinaamio todettiin Pure Beauty Global Awards -kilpailussa vuoden 2021 parhaaksi kasvonaamioksi.

– Lumenella oli tietyt speksit siihen, millaista ingredienttiä he tarvitsevat, ja pystyimme skaalaamaan tutkimusta ja tuotantoa sen mukaan. Luonnon raaka-aineita voidaan hyödyntää aika moneen asiaan, joten on ollut mielenkiintoista olla mukana tässä kehitystyössä, Latva-Mäenpää toteaa.  

Lumenen kiinnostus keskittyi tuttuihin kesän kaunistajiin: kehäkukkaan ja maitohorsmaan. INVISIBLE ILLUMINATION ja (VALO) NORDIC-C-sarjojen uutuustuotteissa on käytetty esimerkiksi maitohorsman uutetta ja kehäkukan terälehtiä. Kuluttajat ovat ottaneet tuotteet kiinnostuneina vastaan, Terhi Pesonen sanoo ja kiittää saumatonta yhteistyötä Foodwestin kanssa. 

– Meille on tärkeää, että mahdollisuuksien mukaan paitsi raaka-aineet, myös kumppanimme ovat kotimaisia. Silloin meillä on käytössä kaikkein paras osaaminen – kuten tässäkin tapauksessa. Harri Latva-Mäenpää toteaa, että luonnontuotteiden suhteen haasteeksi voi koitua paitsi raaka-aineiden saatavuus, myös niiden jatkojalostaminen käyttötarkoitukseen sopien. 

– On hienoa, että pystymme tarjoamaan mahdollisuuden tuottaa myös näitä erikoisraaka-aineita juuri asiakkaan tarpeen mukaan. Loppujen lopuksi ingredienttien kemia on samanlaista, tehtiin sitten elintarvikkeita tai kosmetiikkaa, Latva-Mäenpää toteaa. 

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.