Härtelö piristää jäätelömaailmaa

”Sulattaa sydämen, ei jäätiköitä”. Voisiko parempaa mainoslausetta olla jäätelöllä?

Seitsemän elintarviketieteiden opiskelijan kehittämä härkäpapujäätelö pyrkii Suomalainen menestysresepti -televisiosarjan avulla suomalaisten suosikkijäätelöiden kilpakumppaniksi. Helsinkiläisen Lipasu Oy:n valmistama jäätelö on maidoton ja soijaton. Nuorten naisten start up -yritys markkinoi sitä hyvän omantunnon herkkuna.

– Mielestämme jäätelöön ei tarvita kovetettuja rasvoja maailman toiselta puolelta. Härtelö saa täyteläisyytensä pääasiassa pehmeitä rasvoja sisältävästä rypsiöljystä. Lisäksi se valmistetaan ilman keinotekoisia väriaineita ja aromeja. Haluamme tehdä hyvää sekä keholle että mielelle, härtelöbisneksen keulahahmona televisiosarjassa esiintyvä Annika Ikonen kertoo.

Vuonna 2018 Helsingin yliopiston tuotekehityskurssilla alkunsa saanut Härtelö on kulkenut pitkän tien tuotekehityksessä. Ikonen toteaa, että valinta finalistien joukkoon avasi yritykselle mahtavan ponnahduslaudan.

– Tulemme voittamaan tämän kisan aitoudella ja innostuneella asenteella, hän hymyilee.

Seinäjoella syntyi uusi maku

Seuraava askel kehitystyössä tapahtui Foodwestin koetehtaalla Seinäjoella, jossa tuotekehityspäällikkö Virve Anttila auttoi Härtelön pirteää naisporukkaa kovaan kisakuntoon. Heillä oli valmiina jo kaksi makua, joista lime-passion pääsi jatkokehitykseen. Sen rinnalle loihdittiin suklaanmakuinen vegaanijäätelö, joka yllätti makutesteissä kermajäätelöfanitkin.

– Tuotekehitysurakka oli meille upea kokemus, kun me alan opiskelijat saimme tehdä töitä ammattilaisten kanssa, Ikonen kiittelee.

– Kotimaisista härkäpavuista valmistetun Härtelön perusresepti oli kunnossa, meidän piti saada vain rakennetta paremmaksi. Etsimme herkullista suutuntumaa ja mielestämme onnistuimme siinä erittäin hyvin, Anttila analysoi.

Kilpailun tuomaristoon kuuluva Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma pitää Härtelöä poikkeuksellisen hyvänä vegejäätelönä.

– Kasvipohjaisten jäätelöiden ongelma on usein se, että ne eivät ominaisuuksiltaan vakuuta vaativaa kermajäätelön ostajaa. Rakenne saattaa olla jauhoinen ja kasviraaka-aineen maku maistuu läpi liian voimakkaasti.

– Tästä tuotteesta tehdyssä kuluttajatutkimuksessa kävi ilmi, että Härtelö todella vakuuttaa sekä vegejäätelöiden että kermajäätelöiden käyttäjät. Käsissä ovat siis menestyksen ainekset, Suvi myhäilee.

Anttila kehuu nuorten naisyrittäjien asennetta, he ahmivat innoissaan kaikki mahdolliset kehitysehdotukset vastaan. Pitkään elintarvikebisneksessä tuotekehittäjänä ollut Foodwestin asiantuntija on vakuuttunut, että Härtelö löytää kuluttajista oman kohderyhmänsä.

– Se on niin hyvänmakuinen, että uskon sen houkuttelevan kuluttajia, muitakin kun vegaaneja.

Jaa

Uutishuone

Liity mukaan uutiskirjeeseemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Foodwestin tapahtumista ja koulutuksista sekä elintarvikealan ajankohtaisista aiheista.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.