Foodwest selvitti kuluttajien odotuksia ikonisten brändien kauratuotteita kohtaan

Raision uuden elintarviketehtaan lippulaivoiksi nousevat Elovena- ja Benecol-brändien kaurapohjaiset tuotteet. Foodwest selvitti, miten kuluttajat suhtautuisivat markkinatulokkaisiin.

Foodwestin ja ruokajätti Raision pitkä yhteistyö huipentui syyskuussa, kun kauppoihin saatiin ensimmäiset Raision uuden kasvipohjaisiin tuotteisiin
keskittyvän elintarviketehtaan tuotteet. Elovena- ja Benecol-tuoteperheiden kaurapohjaiset tuotteet ovat yhtiölle uusi aluevaltaus, Raision liiketoimintajohtaja Mikko Lindqvist kertoo.

– Hyödynsimme Foodwestin tietotaitoa alusta loppuun, puolentoista vuoden ajan. Jo ennen tehtaan rakentamista kartoitimme kaurapohjaisten tuotteiden markkinaa ja testasimme brändiemme toimivuutta.

Kuluttajatutkimukset vahvistivat, että sekä kaavailemamme tuotetyypit että nämä brändit kiinnostavat tässä kategoriassa, Lindqvist kuvaa. Uuden tehtaan lippulaivatuotteita haluttiin kehittää mahdollisimman kuluttajalähtöisesti. Suomalaisille tuttujen, ikonisten brändien vetovoimaa täysin uudessa tuotekategoriassa tutkittiin moneen kertaan ja hyvin tuloksin, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma kertoo.

– Teimme Raisiolle toistakymmentä kuluttajatutkimusta, joihin osallistui lähes 3500 suomalaista. Nyt lanseerattujen tuotteiden taustalla on myös mittava määrä konseptitutkimuksia ja tuotetestejä. Lopputuloksena on näppäriä ja laadukkaita tuotteita, joiden pariin kuluttajan on helppo tulla, kun brändi on tuttu, Luoma toteaa.

Tutkimuksilla varmistettiin, että uudet tuotteet ovat suomalaisen kuluttajan odotuksiin sopivia niin koostumukselta kuin maultaankin. Korona-aika toi omat haasteensa prosessiin, Raision kuluttajaymmärryksestä vastaava päällikkö Tuire Wendelin toteaa.

– Foodwestin vahvuus on, että heillä oli jo olemassa tavat lähestyä kuluttajia etänä, kun koko yhteiskunta siirtyi sulkutilaan. Kotitestauksilla, kvalitatiivisilla Omenakori-yhteisöillä ja verkkokyselyillä saatiin kerrytettyä tarvittava tutkimusaineisto, Wendelin kiittää.

Suvi Luoma toteaa, että ikonisten brändien ohella myös kotimaisuus on iso vetovoimatekijä uudessa kategoriassa. Kaiken pohjalla on ymmärrys siitä, mitä kuluttajat ajattelevat kasvipohjaisten tuotteiden markkinasta.

– Laajassa tutkimuksessa huomattiin, että kotimaisille, laadukkaille kaurapohjaisille tuotteille on kysyntää, Luoma toteaa.

Foodwestin kuluttajatutkimuksien tuottama tieto on paitsi ollut arvokas osa Raision tuotekehitystä, myös lisännyt vähittäiskaupan toimijoiden ymmärrystä kotimaisesta ruokamarkkinasta, Lindqvist ja Wendelin toteavat.

– Vastaanotto on ollut todella rohkaiseva. Tuotekehityksen ohella olemme voineet luoda uutta tietoa kasvipohjaisten tuotteiden kategoriasta koko alan käyttöön.

Foodwest on ollut pitkään Raision kumppani kuluttajaymmärryksessä. Mittava tutkimustyö auttaa ymmärtämään myös muiden kuin kotimaan markkinoiden tarpeita, Mikko Lindqvist toteaa.

– Foodwestiltä ei saa loppuraportin mukana pelkästään prosentteja ja lukuja, vaan he myös uskaltavat tulkita tuloksia ja suositella jatkotoimenpiteitä.

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.