Naantalilainen Foodduck syntyi vuonna 2012 parantamaan ennen kaikkea leipäpöytien ja levitteiden tarjoilun hygieniaa. “Halusimme kehittää kustannustehokkaan ja vastuullisen ratkaisun, joka vähentäisi bakteerikontaminaation riskiä ja olisi ekologinen valinta asiakkaillemme,” Foodduckin asiakaspalvelu- ja laatuvastaava Sofia Haapasaari avaa.
Laitteet vuokrataan asiakkaille, jolloin ne voidaan huoltaa ja kierrättää eteenpäin, Sofia kertoo: “Kiertotalouden ja kestävän kehityksen periaatteet ovat keskeisiä toiminnassamme; me emme myy emmekä romuta laitteita, vaan kiinnitämme erityistä huomiota kierrättämiseen ja jatkuvaan kehitystyöhön”.
Ekologisuus ja poikkeuksellisen korkea laatu on ollut keskeinen osa Foodduckin liiketoimintaa alusta alkaen, ja vuodesta 2023 lähtien entistä korkeampia laatustandardeja on tavoiteltu myös yhteistyössä Foodwestin kanssa. “Kun päätös sertifioidun hallintajärjestelmän rakentamisesta ja toiminnan kasvua tukevan elintarviketurvallisuuskulttuurin luomisesta oli tehty, seuraava askel oli löytää sopiva kumppani projektin toteuttamiseen. Foodwestin asiantuntemus ja tarpeidemme ymmärrys vakuuttivat meidät heti,” Foodduckin toimitusjohtaja Timo Sorsavirta kertoo.
Tiukentuvat säädökset sysäsivät sertifikaatin hakuprosessin liikkeelle
Foodduck päätti tavoitella GFSI-hyväksyttyä FSSC 22000 -sertifikaattia EU-lainsäädännön sekä asiakkaiden vaatimusten tiukentumisen myötä. “Etenkin alan isoimmat toimijat vaativat tänä päivänä yhteistyökumppaneiltaan sertifiointia,” Sofia kertoo. Prosessi saavutti keskeisimmän tavoitteensa kesäkuussa 2024 suoritetun auditoinnin lopputulemana, jonka myötä Foodduck sai FSSC 22000 –sertifikaatin.
“Foodwest tarjosi meille selkeän rungon ja askelmerkit sertifikaatin saavuttamiseksi. Yhteistyö oli erittäin sujuvaa ja antoi meille kaivattua varmuutta siitä, että menemme oikeaan suuntaan,” Sofia kuvailee prosessia. Foodwest toimi Foodduckin tukena järjestelmän rakentamisessa ja dokumentaation laatimisessa: kattavan ohjeistuksen ansiosta Foodduck pystyy tarjoamaan myös tuotannon työntekijöille selkeät raamit, joiden avulla arki sujuu ja laatu säilyy tasaisen korkeana joka ikinen päivä.
”Oli hienoa huomata kuinka sitoutunut yritys oli järjestelmän rakentamiseen ja sisäistämään uudet toiminta- ja ajattelutavat, joita standardin noudattaminen vaatii. Etenkin Sofian panos asioiden eteenpäin viemisessä organisaation sisällä oli merkittävä. Mukavaa, että yhteistyömme on jatkunut vielä sertifioinnin jälkeenkin – olemme edelleen taustalla tukena, jos sitä tarvitaan”, Foodwestin laatuasiantuntija Mariaana Koskinen kuvailee onnistunutta yhteistyötä.
Jatkuva kehitys tekemisen viitoittajana
Foodwestin tuella saavutettu sertifiointi on antanut Foodduckille lisävarmuutta vastata asiakkaidensa odotuksiin. “Laadun ja turvallisuuden takaaminen on ensisijaista erityisesti kouluille ja päiväkodeille, jotka ovat meille paitsi keskeisiä myös herkkiä asiakaskuntia,” Sofia painottaa. Foodduckin ja Foodwestin yhteistyö on osoittautunut merkittäväksi tekijäksi laadunhallinnan ja kestävän kehityksen edistämisessä, joka tukee kasvu- ja kansainvälistymistavoitteita – myös tulevaisuudessa.