Tahinismoothien konsepti hiottiin timanttiseksi
Baba Foods lähti laajentamaan tuotevalikoimaansa Suomalainen menestysresepti -kilpailun avulla. Tahinismoothien kiinnostavuus testattiin Foodwestin konsepti- ja kuluttajatutkimuksilla.
Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailusta saatiin uutuustuote myös välipalahyllyyn. Baba Foodsin kehittämässä Tahinismoothiessa hedelmien ja marjojen ravintosisältöä täydentää seesaminsiementahna, joka on monelle tuttu hummuksesta.
Tahini tuo smoothieen täyteläisyyttä, ruokaisuutta ja hyviä rasvoja, Baba Foodsin laatu- ja tuotekehityspäällikkö Kaisa Somerpalo (kuvassa) kertoo.
– Käytän usein tahinia aamupalasmoothiessani ja tajusin, että ideaa voisi lähteä tuotannollistamaan. Kilpailutehtävien kautta pääsin oppimaan paljon uutta tuotekehityksestä ja myös tahinista raaka-aineena. Kovan työn palkitsee se, kun näkee tuotteiden pääsevän kuluttajien käsiin, Somerpalo sanoo.
Konsepti kuntoon
Tahini on monelle suhteellisen tuntematon raaka-aine. Foodwestin konseptitutkimus antoi suuntaviivoja tahinin lisäarvojen esiin nostamiseen ja myös lopulliseen tuotteen makuominaisuuksiin, Foodwestin tuotekehitysasiantuntija Virve Anttila kertoo.
– Reseptiikan kehitys oli Baban tiimillä hyvin käsissä, mutta vauhditimme sen tuotannollistamista sekä autoimme esimerkiksi pakkausmerkintöjen suhteen. Projekti todisti, että tahinista on muuhunkin kuin hummukseen, Anttila toteaa.
Vegaaniseen smoothievalikoimaan kuuluvat mango-passion-, inkivääri-vihreä omena- sekä mansikka-banaani -vaihtoehdot. Kuluttajatutkimukset vaikuttivat myös banaanin makuparin valintaan, Kaisa Somerpalo kertoo.
– Muut testaamamme variantit tyrmättiin, mutta perinteinen mansikka-banaani osui kuluttajien mielestä nappiin. Tämä lopullinen makuyhdistelmä tuokin ihanasti mieleen juotavan jogurtin! Tutkimuksen avulla todella voineet kuunnella kuluttajia jo ennen lanseerausta, mikä on tosi tärkeää, Somerpalo toteaa.
Lopputulos palkitsee
Tuotekehityksen polulla kuljetaan tv:ssä pikavauhtia, mutta yhtäkään kiveä ei jätetä kääntämättä. Prosessin läpäistyään jokainen finaalituote onkin jo voittaja, Virve Anttila toteaa.
– Vaikka tahini oli Baballe läpikotaisin tuttu raaka-aine, löytyi prosessissa silti uusia asioita ja opittavaa sen käyttäytymisestä ja esimerkiksi smoothien säilyvyydestä. Kilpailun aikana SMR-tuotteet käyvät läpi todella tarkan kehitysprosessin, jossa otetaan aivan kaikki pienimmätkin yksityiskohdat huomioon. Se on vaativaa, mutta palkitsevaa, Anttila sanoo.
Kaisa Somerpalo kokeekin antaneensa kaikkensa kilpailun aikana. Valmiiden tuotteiden näkeminen oli liikutuksen ja ylpeyden hetki perheyritykselle.
– Kisan läpikäyminen vahvistaa, että me babalaiset pystymme vaikka mihin. Foodwestin Virvestä tuli minulle mentori tässä kehitystyössä, ja hän todella halusi meidän onnistuvan. Siitä tuli olo, että voimme kääntyä Foodwestin puoleen tulevaisuudessakin, Kaisa Somerpalo toteaa.