Terveellisempi sushivaihtoehto kiinnostaa kuluttajia
Sushikkeen matka Suomalainen menestysresepti -kilpailussa oli odotettua mutkikkaampi. Foodwestin kuluttajaymmärrys auttoi varmistamaan, että idea vähäkalorisesta sushista kantaa.
Sushi on tämän hetken kuumimpia ruokatrendejä. Suomalainen menestysresepti -kilpailun aikana kehitetty Sushike vastaa kuluttajien kasvavaan kiinnostukseen paitsi sushia, myös terveellisyyttä ja kevyempiä valintoja kohtaan.
Idea vähäkalorisempaan sushiin löytyi omasta arjesta, Vaaka Foodsin Minna-Maria ”Mimi” Valtanen kertoo.
– Tykkään puolisoni kanssa herkutella sushilla, mutta valkoisen riisin määrä nostaa helposti annoksen kalorimäärän korkeaksi. Lähdin kisaan kehittämään tuotetta, jolla olisi sushin ominaisuudet, suutuntuma ja makuprofiili, mutta se olisi kevyempi ja terveellisempi. Näin syntyi Sushike, Valtanen kertoo.
Kaiken keskiössä glukomannaani
Sushikkeen ytimessä on sushiriisin rinnalla käytettävä glukomannaani, jota saadaan Aasiassa kasvavan konjac-kasvin juuresta. Sushiriisin osittainen korvaaminen glukomannaani-kuidulla alentaa sushiannoksen kokonaiskaloreita.
Glukomannaanin saatavuushaasteet toivat ongelmia tuotteen kehitykseen kisan aikana, eikä Sushike ollut täysin viimeistelty vielä finaalilähetyksessäkään. Ajatus vähäkalorisemmasta sushista kiinnosti kuitenkin kuluttajia.
Kuluttajatutkimuksissa Sushike sai korkean ostokiinnostuksen, vaikka etenkin tuotteen rakenne oli vielä kesken. Makuprofiili saatiin hyvälle tasolle alusta alkaen, Foodwestin kuluttajaymmärryksen asiantuntija Lari Metsälä toteaa.
– Iso osa kuluttajista oli silti kiinnostunut kokeilemaan tuotetta uudestaankin. Tulokset olivat yllättävänkin hyvät ja osoittivat tuotteiden ison potentiaalin.
Kehitystyö jatkuu kisan jälkeen
Kilpailun kuvausten jälkeen Sushikkeen eteen on tehty vielä paljon töitä. Kuluttajat löytävät nyt kaupoista Sushike Boxin, joka on lajitelma glukomannaani-riisipohjaisia makeja ja nigirejä sekä Sushike Bowlin, jossa on lämminsavulohta, kotimaista kauraa ja kasviksia.
Tästä lopputuloksesta voi olla ylpeä, Lari Metsälä toteaa.
– Mimi teki todella periksiantamatonta työtä koko matkan ajan ja Sushike sai upean loppukirin vielä viime metreillä, Metsälä kehuu.
Foodwestin kannustus ja tuki on omalta osaltaan auttanut kilpailun läpi, Valtanen kiittää.
– Olen tosi onnellinen, että meidät valittiin finaaliin ja tuotteet pääsevät nyt kuluttajien kokeiltavaksi. Kisan aikana olemme saaneet sekä tuomareilta että Foodwestin asiantuntijoilta paljon hyviä ohjeita, joita pystymme hyödyntämään jatkossa, Minna-Maria Valtanen toteaa.