Bean Better tuotiin koko kansan ulottuville maku edellä
Foodwestin kuluttajatutkimukset vahvistivat, että Bean Better -härkäpapupala on trendien aallonharjalla. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa hiottiin tuotteen lisäarvokärjet kuntoon.
“Molemmat Bean Better maut ovat löytäneet tiensä kotikeittiöihin hienosti. Palaute on etenkin mauista on ollut hyvin positiivista. Olemme saaneet myös paljon jaettua sisältöä sosiaalisen median kanavissa Bean Better kasviprotskuista valmistetuista ruoista. Lisäksi olen käsittänyt että Bean Better on usein työpaikkojen lounaskeskusteluissa. Hieno fiilis kokonaisuudessaan.”
Bean Better -härkäpapupala sai Suomalainen menestysresepti -kilpailusta ponnahduslaudan kauppojen hyllyille. Ferm Foods Oy:n tuotekehityksen keittiömestari Miki Puikkonen kertoo, että kilpailu auttoi hienosäätämään myös niitä tuotekehityksen osa-alueita, jotka omalla tiimillä olisi saatettu hoitaa aikataulusyistä suurpiirteisemmin.
– Prosessi oli hurjan opettavainen ja näytti meille tiimimme vahvuudet ja kriittiset pisteet.
Saimme oikeissa kohdissa kyseenalaistusta siihen, olemmeko menossa oikeaan suuntaan. Puolen vuoden aikana käytiin tosi tarkasti ja tehokkaasti läpi kaikki tuotekehityksen tärkeimmät osa-alueet ja hiottiin myös tapaa, jolla puhumme tuotteestamme aina sanavalintoja myöten, Puikkonen kuvaa.
Foodwestin tutkimuspäällikkö Emmi Penttilä toteaa, että Bean Better on kuluttajatrendien aallonharjalla. Fermentoitu, helposti ja nopeasti valmistettava ja maultaan huippuunsa hiottu kasviproteiini omaa paljon vetovoimatekijöitä, joiden kiteyttäminen ydinsanomaksi vaati työtä.
– Tuote vastaa etenkin kuluttajien haluun etsiä terveellisiä vaihtoehtoja ja suosia kasvisruokaa. Toisaalta se myös sopii arjen kiireeseen, jossa on vaikea keksiä aterioita ja tuoda uusia makuja tuttujen ja takuuvarmojen reseptien rinnalle. Yksi tuotteen vahvuuksista on, että se on huippukokin maustama, eikä siis vaadi niin paljon kotikokilta tai maustekaapin valikoimalta, Penttilä kuvaa.
Täysin uudenlaisen tuotteen kohdalla ulkonäön, makumaailman, pakkauksen ja brändin hiominen nivoutuu yhteen. Kuluttajatutkimuksista saatiin kannustusta oikeasta makupaletista ja tyylikkäästä pakkauksesta, mutta tuotteen ulkonäköön tarvittiin jatkokehitystä. Foodwest auttoi tiimiä myös fermentoinnin tuoman lisäarvon hyödyntämisessä, Miki Puikkonen kiittää.
– Nämä tutkimukset olivat meille tosi tärkeitä. Saimme vahvistusta siihen, että tällainen tuote puuttuu markkinoilta ja että sille on kysyntää. Foodwestin tietotaidosta ja projektin aikaisesta sparrauksesta oli meille paljon hyötyä.
Kuluttajatutkimuksissa kävi ilmi, että tuntematonta raaka-ainetta kannattaa markkinoida käyttövinkit edellä. Tähän Bean Betterin tiimi on tarttunut esimerkiksi TikTokissa julkaistujen vinkkivideoiden muodossa.
– Koen tärkeänä ylläpitää yhteisöä ruoan ympärillä. Tavallaan luomme Bean Betteristä ilmiötä. Somemaailmasta löydämme eri kuluttajat kuin muilla markkinoinnin keinoilla. Toivottavasti yhteistyömme Foodwestin kanssa jatkuu – se toimi meille ihan sataprosenttisesti, Miki Puikkonen summaa.
Suomalainen menestysresepti -kilpailun tuomaristossa istuivat kolmannella tuotantokaudella Foodwestin Suvi Luoma, Finlaysonin Jukka Kurttila, kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. Kilpailu nähtiin MTV3-kanavalla loppukesästä 2021.