Finnsusp Oy:n kuivasilmätuotteet löysivät uuden markkinapaikan apteekeista Foodwestin toteuttaman tutkimuksen myötä. Myyntijohtaja Markus Tenovuo kiittää tutkimuksen antamista suuntaviivoista.
Kuivasilmätuotteita Liedossa valmistava Finnsusp Oy pohti, miksei BioDrop-sarjan myynti lähde nousuun, vaikka markkinoilla kuivasilmätuotteiden myynnin kasvu on muuten ollut varsin nopeaa. Tuotteet olivat tarjolla optikkoliikkeissä kautta maan, ja yritys päätti selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä Foodwestin tutkimuksen avulla.
– Tutkimus paljasti, että suurin osa kuluttajista ostaakin kuivasilmätuotteet pääasiallisesti apteekista. Myös se, miten huonosti brändimme tunnetaan, suorastaan räjähti silmillemme tutkimuksen myötä, Finnsusp Oy:n myyntijohtaja Markus Tenovuo kertoo.
Tunnettuusselvityksessä kävi muun muassa ilmi, että kuluttajat pitivät englanninkielistä nimeä huonona valintana kotimaiselle tuotteelle. Tulokset saivat Finnsuspin reagoimaan.
– Otimme mukaan mainostoimiston ja käytimme kuluttajatutkimuksen tuloksia apuna uuden tuotesarjan kehittelyssä. Uuden Puro-sarjamme tuotteet ovat olleet apteekeissa nyt vuoden 2020 alusta, ja ylitimme lanseerausvuoden myyntitavoitteet jo elokuun lopussa, Tenovuo kertoo.
Foodwest toteutti Finnsuspille hyllysimulaation, jossa tuotteiden käyttäjät pääsivät tutustumaan kuivasilmätuotteiden valikoimaan verkossa.
– Tämä on hyvä keino valikoiman arviointiin silloin, kun syystä tai toisesta ei ole mahdollista päästä aitoon myymäläympäristöön tutkimusta toteuttamaan. Saimme todella arvokasta tietoa kuluttajan valintaperusteista sekä siitä, miten valikoima hahmotetaan ja mihin asioihin huomio kiinnittyy, kertoo Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
Kotimaisuus ja säilöntäaineettomuus ovat lähtökohtia Finnsuspin tuotteissa, mutta Foodwestin kuluttajatutkimus paljasti, että tiedot pitäisi tuoda paremmin esille myyntipakkauksissa. Nyt avainlippu komeilee Puro-pakkausten yläkulmassa, ja tekstit on koostettu kuluttajaystävällisemmiksi. Uusi sarja on saanut niin kuluttajilta kuin apteekkialan henkilöstöltä erittäin hyvää palautetta.
– Ilman tätä tutkimusta emme olisi ymmärtäneet, miten suuri osa kuivasilmäisyydestä kärsivistä ostaa tuotteet nimenomaan apteekista. Brändissämme korostetaan nyt kotimaisuutta, ja olemme investoineet enemmän markkinointiimme. Tutkimuksen tuoma varmuus auttoi yritystämme kehittämään tärkeää tuotekategoriaamme oikeaan suuntaan, Markus Tenovuo kiittää.