Suomalainen menestysresepti 2025 -kilpailu toi kauppojen hyllyille jälleen valikoiman innovatiivisia ruokatuotteita, joiden kehittäjät ylittivät itsensä ja rikkoivat rajoja. Insane Food Labin Teemu Koiton kehittämä herkuttelupirtelö Shakey oli yksi kilpailun finaaliin yltäneistä tähdistä – pitkän kehitysprosessin jälkeen tuote on nyt kaupoissa valloittamassa markkinaa.
Koitto kuvailee kilpailuun osallistumista kokonaisvaltaiseksi haasteeksi, joka vaati paljon työtä. “Jos olisin tiennyt, mihin ryhdyn, en tiedä, olisinko edes uskaltanut hypätä mukaan”, hän naurahtaa. “Tämä kokemus avasi silmät sille, kuinka monipolvinen tie ideasta valmiiksi tuotteeksi voi olla.”
Foodwestin ratkaiseva rooli tuotteen viemisessä tuotantoon
Shakey on tarkoitettu erityisesti nuorille ja nuorille aikuisille, jotka etsivät maukasta ja helposti nautittavaa tuotetta. Herkkupirtelön alkuperäinen idea juontaa juurensa Koiton asuinvuosiin Englannissa, jossa hän ihmetteli, miksi vastaavia herkuttelutuotteita ei löydy Suomesta. “Funktionaalisia proteiinipirtelöitä kyllä löytyy metrimitalla, mutta herkuttelupirtelöt ovat loistaneet poissaolollaan. Halusin tuoda tämän konseptin myös Suomeen”, finalisti kertoo.
Koitto korostaa, että ilman Foodwestia ja tuotekehityspäällikkö Virve Anttilaa Shakey ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä muotoaan: “Virve ymmärsi heti alusta alkaen, millaista tuotetta haetaan – yhteistyö oli vaivatonta ja antoisaa”. Vaikka tuotteen ensimmäiset versiot syntyivät Koiton kotikeittiössä, on tuotantoon viety reseptiikka pitkälti Anttilan käsialaa. Hän auttoi löytämään oikeat ainekset, aromit ja sakeutusaineet, jotka tekivät tuotteesta täydellisen myös tuotannon mittakaavassa. Foodwest toimi apuna myös lakisääteisten pakkausmerkintöjen viimeistelyssä. “Prosessi olisi ollut aivan toisenlainen ilman Virven ammattitaitoa”, Koitto toteaa.
”Yhteistyö oli hyvin mielekästä, sillä Teemulla oli tarkka visio tuotteesta. Kehityksessä testattiin mittava määrä erilaisia rakenteensäätäjiä sopimusvalmistajan prosessia simuloiden, ja rakennetestien rinnalla tehtiin koko tuotekehityksen ajan makuaineiden testauksia, koska aikaa ei ollut hukattavaksi. Haasteista huolimatta toivotut tulokset saavutettiin onnistuneesti tiukassa aikataulussa”, Anttila kuvailee hedelmällisen yhteistyön askelia.
Haasteista onnistumisiin – ja tavoitteita jatkoon
Alun perin Koiton tavoitteena oli luoda UHT-tuote, mikä ei kuitenkaan onnistunut tuotannon aikataulusyistä. Herkkupirtelön räätälöinti tuoretuotteeksi avasi lopulta uusia mahdollisuuksia. Juuri Shakeylle sopivan sopimusvalmistajan löytyminen oli käännekohta, joka mahdollisti myös pakkauksen suunnittelun alkuperäisen vision mukaisesti.
Koiton tavoitteena on rakentaa pysyvä brändi ruokakauppoihin ja innostaa kuluttajia tutustumaan Shakey-perheeseen. “Suunnitelmissa on kehittää uusia makuja ja tuotteita, jotka täydentävät Shakeyn valikoimaa – todennäköisesti Foodwestin osaavalla tuella”, hän päättää.