Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Juuli Seppälän mukaan suomalaisten arvostus kotimaiseen ruokaan on kasvanut. Megatrendinä jatkaa puhdas ruoka, niin meillä kuin maailmalla. Puhdas ruoka tarkoittaa muun muassa aitoutta, yksinkertaista ja läpinäkyvää. Näitä asioita voi ilmentää monella eri tavalla.
– Kasvipohjaisten tuotteiden kehittäminen on edelleen erittäin suuressa suosiossa, meillä on meneillään useita siihen liittyviä projekteja. Olen vakuuttunut, että tuo suuntaus tulee jatkumaan. Myös satokausikasvikset ja yleensäkin tuoreiden kasvisten käytön lisääminen ja helpottaminen kiinnostavat nyt kuluttajia, Seppälä toteaa.
Ihmisten ruokailutottumukset muuttuvat nykyään melko nopeasti ja on tyypillistä, että henkilö priorisoi eri valintaperusteita eri tilanteissa.
Sekä kuluttajia että elintarvikevalmistajia puhuttaa tällä hetkellä vastuullisuus.
– Se on erittäin monisäikeinen ja kokonaisvaltainen asia, jonka sisällön merkitystä kuluttajalle aiomme tarkemmin tutkia. Lisäksi elintarviketeollisuuden kansainvälistyminen ja kiinnostus viennin lisäämiseen näkyy työssämme tällä hetkellä. Mahdollisuuksia eri markkinoilla selvitetään monella eri tapaa.
Lähes 15 vuotta elintarvikealan markkinatutkimuksia tehnyt Juuli pitää tärkeänä, että tuotettu tieto edistää konkreettisesti asiakkaiden liiketoimintaa.
– Tärkeintä on valita toteutustapa ja menetelmä siten, että päästään kulloisenkin tiedontarpeeseen kiinni oikealla tavalla – kuluttajan käyttäytymistä selittävästi. Teemme kerätystä tiedosta erittäin selkeitä toimenpidesuosituksia ja johtopäätöksiä, joiden perusteella asiakkaan on helppo jatkaa työtään.
Juuli irrottautuu työstä perheen parissa. Viisivuotiaan pojan äiti nauttii pihahommista, kuten ruohonleikkuusta, marjojen keräämisestä, haravoinnista, ja lumen kolaamisesta – jokaiseen vuodenaikaan löytyy oma puuhansa. Hyötyliikunnan lisäksi hän harrastaa muun muassa kuntonyrkkeilyä.