K. Leivon Leipomon pikkuleivät maistuvat aasialaisille. Uusi mahdollinen aluevaltaus löytyi ISM-messuilla Kölnissä tammikuun lopussa.
– Olimme ensikertalaisia messuilla ja täytyy sanoa, että suosio löi ällikällä. Varsinkin kiinnostus Euroopan ulkopuolelta ylitti kaikki odotukset, sanoo Räyringissä toimivan K. Leivon Leipomon myyntijohtaja Janne Perkiö.
Vuosittain Kölnissä järjestettävät ISM-messut ovat maailman suurin vuosittainen makeisalan tapahtuma. Se kokoaa yhteen kymmeniätuhansia keksi-, makeis- ja snacks-alan ammattilaisia, maahantuojia, tukkuja ja kauppaketjujen ostajia noin 150 eri maasta.
Leivo meni messuille kahdella kärjellä, marjatäytteisillä pikkuleivillä ja country cookies -sarjalla. Lähi- ja Kaukoidän lisäksi pikkuleivät maistuivat etenkin virolaisten ja pohjoismaalaisten sekä saksalaisten, englantilaisten, walesilaisten ja Benelux-maista tulevien suuhun. Mahtuipa joukkoon innostunut afrikkalainenkin.
Tähän asti Leivon pikkuleipiä on omalla brändillä viety vain Pietarin seudulle ja takavuosina Ruotsiin.
– Tavoitteenamme oli hakea messuilta lähinnä kontakteja, herätellä vientiä. Mutta alkoikin syntyä kauppaa. En olisi uskonut, miten suuri merkitys maistatuksella on ammattiostajienkin mielenkiinnon herättämisessä.
– Siinä näki konkreettisesti, miten makumieltymykset eri maissa vaihtelevat. Opimme paljon myös itsestämme ja huomasimme, että emme ole lainkaan takamatkalla, vaan voimme rinta rottingilla kilpailla samoista asiakkaista muun Euroopan kanssa, Perkiö jatkaa.
Foodwestin avulla vientikuntoon
Perkiö ja perheyritystä luotsaava Jukka Leivo haastoivat messuille mukaan asiantuntija-avuksi kehityspäällikkö Kaisa Penttilän Foodwestiltä. Penttilä on toiminut Leivon ulkoisena laatupäällikkönä pari vuotta ja tuntee talon.
– Kaisan ja Foodwestin ansiosta olemme nopeasti pystyneet päivittämään itsemme vientikuntoon. Kaisa on monipuolinen ammattilainen, jolla on teknisen ja laatuosaamisen lisäksi loistava kaupallinen ulosanti sekä vakuuttava kielitaito tältä alalta.
– Vaikka kotitekoista makua kiiteltiin, halusimme äkkiä irti jauhonpölyisestä käsin tehdyn mielikuvasta. Korostimme, että tuotteet tehdään tehokkaasti linjalla ja paukkuja löytyy isompiinkin eriin. Lisäksi, jos kohdealueen ostovoima ohjasi keskustelua edullisempiin tuotteisiin, oli meillä sinnekin tarjottavaa, Perkiö kertoo.
Vientiin valmistautuminen yhteistyössä Foodwestin kanssa alkoi kansainvälisen FSSC22000-laatusertifikaatin hankkimisella. Penttilä ulkoisena laatupäällikkönä vierailee tehtaalla pari kertaa kuussa, jolloin käydään läpi omavalvontaan ja muuhun elintarviketurvallisuuteen liittyviä asioita.
Lisäksi Foodwest huolehtii Leivon tuotteiden pakkausmerkinnöistä ja ravintoainelaskelmista. Samoin seuraava iso askel on otettu tuotekehityksessä.
– Tavoitteemme on päivittää kaikki tuotteemme vielä astetta paremmiksi. Teemme tuotekehitystyötä jatkuvasti itsekin, mutta lisäksi haluamme kuulla uusia ideoita Foodwestiltä, ammattilaisilta oman boksin ulkopuolelta.