Uotilan leipomo luottaa tutkittuun makuun

Uotilan Leipomo Oy on pälkäneläinen perheyritys, jossa leipää leivotaan jo neljännessä sukupolvessa. Yli 80 vuotta samassa paikassa, mutta laajennetuissa ja kehittyneissä leipomotiloissa leivotaan perinteitä arvostaen muun muassa tunnetuimmat tuotteet Perunalimppu ja Maalaisruislimppu. 

 

Uutuustuote vaativaan makuun 

Uotilan Leipomo lähti kehittämään täysin ainutlaatuista leipäuutuutta, vegaanisia Briossiviipaleita. Tähän premiumleipään haluttiin ilmava ja pehmeä rakenne sekä kevyt makeus, joka tuo ripauksen hienostuneisuutta jokaiseen suupalaan. Briossiviipaleet suunniteltiin aamupalapöytiin, brunsseille ja arjen herkutteluhetkiin ja kehitettiin niin, että ne sopivat myös niille, joiden allergiat eivät ole mahdollistaneet briossien syöntiä: tuotteessa ei ole maitoa, kanamunaa tai voita. 

 

Uotilan Leipomo halusi varmistua uuden Briossileivän kuluttajahyväksynnästä sekä tuotelupauksien täyttymisestä ennen lanseerausta. Uotilan leipomo otti yhteyttä Foodwestiin ja lähdettiin suunnittelemaan tuotetestausta. 

 

”Menetelmäksi tähän tuotetestiin valittiin kotitestaus, jossa kuluttaja saa testattavat tuotteet kotiinsa, jolloin päästään aitoon käyttötilanteeseen ja -ympäristöön. Tämä mahdollisti sen, että aistittavien ominaisuuksien, mm. ulkonäön, suutuntuman ja maun lisäksi saatiin ymmärrystä siitä, miten ja minkä kanssa Briossileipää käytetään”, Foodwestin tutkimuspäällikkö Juuli Seppälä avaa valintaa. 

 

 

Sujuva yhteistyö loi pohjan onnistumiselle 

Uotilan leipomossa tutkimusprosessi koettiin erittäin sujuvaksi. ”Tutkimusprosessi sujui erittäin hyvin. Olimme liikkeellä hieman myöhässä ja aikataulu oli tiukka, mutta silti kaikki onnistui hienosti”, kertoo Uotilan Leipomon toimitusjohtaja Pekka Uotila. 

 

Foodwest valikoitui kumppaniksi kokemuksen ja luottamuksen perusteella. ”Olemme käyttäneet Foodwestin palveluita aiemminkin, ja heidän kanssaan yhteistyö on aina ollut luotettavaa. He ovat mielestäni paras ja luotettavin kumppani tämänkaltaisissa tutkimuksissa. Lisäksi se, että Foodwestin nimi tunnetaan ja sitä arvostetaan esimerkiksi S- ja K-ryhmissä, on meille iso etu”, Uotila perustelee. 

 

Tuotteen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien ajatuksia kehitetystä pakkausilmeestä. ”Visuaalisen ilmeen tutkiminen kotitestin yhteydessä on aina kannattavaa, jos pakkauskehitys on jo käynnissä. Vaikka tuote kannattaa testata kuluttajilla aina mahdollisuuksien mukaan brändittömänä, voidaan ilme selvittää maiston jälkeen ja saada kuluttajilta kokonaisnäkemys, kuinka hyvin pakkausdesign sopii arvioidulle tuotteelle”, Juuli kuvailee. 

 

 

Testitulokset ratkaisivat lanseerauksen 

Tutkimustulokset olivat Uotilan leipomon mukaan ratkaisevassa roolissa lanseerauspäätöksessä. ”Olimme tuloksiin erittäin tyytyväisiä. Jos ne olisivat olleet heikkoja, tuotetta ei olisi viety kauppaan. Erinomaiset tutkimustulokset vakuuttivat sekä S-ryhmän että K-ruokakaupat ottamaan tuotteen valikoimiinsa, Uotila kertoo. 

 

Tuoteidean koettiin houkuttelevaksi, tuotteessa nähtiin olevan uutuusarvoa, aistittavat ominaisuudet olivat erinomaiset ja ostokiinnostus korkea. ”Tämän lisäksi saatiin hyvää ymmärrystä myös siitä, mitkä olivat kuluttajalle merkityksellisemmät lisäarvotekijät, joista kannattaa pakkauksessa viestiä”, Juuli toteaa.  

Kun lanseerauspäätös nojaa kuluttajatutkimukseen, saa tutkimustuloksista tuotekehityksen lisäksi vakuuttavaa materiaalia sekä myyntiin että halutessaan kuluttajamarkkinointiin.  

”Koko prosessi oli mielestäni todella helppo. Veimme leivät Tampereelle ja siitä eteenpäin Foodwest hoiti kaiken. Myös raportointi oli selkeää ja yhteydenpito toimi mutkattomasti”, Uotila tiivistää kokemuksen. 

Uotilan Leipomon Briossiviipaleet ilmestyvät S-ryhmän kauppoihin elokuussa, ja ne ovat tulossa saataville myös K-ruokakauppoihin.  

 

Jaa

Lue myös

Food Service(5)
Hankkeet(11)
Ideamylly(19)
Kaupallistaminen(1)
Kuluttajatutkimus(76)
Laatu ja elintarviketurvallisuus(43)
Luokitusvalvonta(10)
Ravitsemus(5)
Ravitsemustiimi(3)
Rekry(11)
Sopimusvalmistus(10)
Suomalainen menestysresepti(45)
Tiedote(2)
Timanttien tekijät(41)
Tuotekehitys(61)
Tuotetietopalvelu(27)
Valmistus(11)
Yleiset(65)