Kuvat: Sari Soininen
Tammikuussa päättyneessä Suomalainen Menestysresepti 2024 -kilpailussa koettiin jälleen jännittäviä hetkiä ja herkullisia makuelämyksiä. Kilpailun finaaliin päätyi monipuolinen valikoima uusia tuoteinnovaatioita, ja Foodwestin asiantuntijat toimivat kilpailijoiden tukena sopimusvalmistajan etsimisessä sekä tarjosivat asiantuntemustaan muun muassa kuluttajaymmärryksestä ja tuotekehityksestä.
Finalisti Katariina Vesterisen Twisted Oats -tuorepuuroherkun matka reseptin ideoinnista lopulta kaupan hyllylle oli opettavainen ja paikoin haastava, mutta yhteistyössä Foodwestin kanssa syntyi tuote, jollaista ei ole aikaisemmin välipalahyllyllä nähty. Vegaaninen, kaurapohjainen tuorepuuro on terveellinen ja herkullinen välipala, josta löytyy kaksi makua: suklaabrownie ja omena-kinuskipulla. Puuroissa ei ole lisättyä sokeria tai makeutusainetta.
Vesterisellä on vahva ravintolatausta, ja hän on toinen kasviruoasta tunnetun Ravintola Kuoren omistajista. Vesterisellä on myös takanaan menestyksekäs kilpailuhistoria: hän osallistui Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun ensimmäisen kerran vuonna 2020 Rostenin leipomolle kehittämällään Rostis-piirakalla, ja voitti kilpailun. Sittemmin Vesterisen liiketoiminta laajeni elintarvikepuolelle, ja tuotekehitystä on jatkettu yrittäjänä Mums Oy:ssä yhdessä liikekumppani Marjaana Pohjolan kanssa.
Yritys kehittää ekologisia vegaanisia elintarvikkeita, ja ympäristöystävällisyys otetaan huomioon tuotteiden kaikissa elementeissä aina pakkauksesta alkaen. Ajatus herkullisen vegaanisen tuorepuuron kehittämisestä syntyi, kun kauppojen välipalavalikoimasta ei sellaista vielä löytynyt. Suomalainen Menestysresepti -kilpailun alkaessa tuorepuurotuote oli vielä alkutekijöissään, mutta Vesteriselle oli alusta asti selvää, että tuorepuuron tulisi olla maultaan täyteläinen, herkullinen ja leivosmainen.
”Ajatuksena oli, että laitetaan puurot ja pullat sekaisin”, Vesterinen kuvailee.
Kilpailun edetessä Vesterinen sai tuotekehitykseen Foodwestin tuotekehityspäällikkö Virve Anttilalta muun muassa erilaisten makuvaihtoehtojen profilointiin, konsultointia tuotteen koostumuksen, ominaisuuksien ja säilyvyyden kehittämiseen.
”Autoimme Katariinaa tuorepuuron pohjalle tulevan taatelikinuskin kehittämisessä sekä reseptiikan hiomisessa teolliseen tuotantoon sopivaksi. Kinuski kehitettiin asiakkaan kanssa yhteistyössä niin, että tuotteiden mikrobiologinen turvallisuus oli huomioitu”, Anttila kuvailee.
Maistuvan kotireseptin muuttaminen kuluttajatuotteeksi osoittautui haastavasti, kun tuotantovaiheessa sopimusvalmistajan HPP-prosessissa huomattiin käsittelyn muuttavan tuorepuuron koostumusta merkittävästi.
”Foodwestin asiantuntijat ymmärsivät, minkälaista lopputulosta haen ja heistä oli suuri apu välipalatuotteen kehittämisprosessissa, mistä itselläni ei ollut aikaisempaa kokemusta,” Vesterinen sanoo.
Reseptiä hiottiin pitkään yhdessä Foodwestin asiantuntijoiden tukemana ja tuorepuuron ensimmäisiä variantteja testattiin kuluttajatutkimuksella. Alkuperäisiä makuvaihtoehtoja olivat mokkapala, korvapuusti ja marjapiirakka, mutta Foodwestin tekemän kuluttajatutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kuluttajat kaipasivat makuprofiiliin säätämistä ja tasapainoa. Tuotekehitys jatkui, ja resepti hioutui kilpailun edetessä kahteen eri makuvaihtoehtoon: suklaabrownieen ja omena-kinuskipullaan, sekä molempien kerrostuorepuurojen pohjalla olevaan taatelikinuskiin.
”Kuluttajatutkimuksessa käytiin myös läpi sitä, minkälaisia odotuksia kuluttajilla on tuotetta kohtaan ja lunastuvatko tuotelupaukset. Tulosten avulla saimme arvokasta tietoa kuluttajien makuodotuksista ja siitä, miten tuorepuuron rakennetta ja makua voitaisiin vielä kehittää. Lisäksi kartoitimme kuluttajien näkemyksiä siitä, mihin tuote olisi luontevaa sijoittaa kaupassa, ja tuloksista tuli esiin se, että se sopisi hyvin lusikoitavien välipalojen joukkoon”, Foodwestin tutkimuspäällikkö Emmi Penttilä kertoo.
Vesterinen pääsi Twisted Oats -kaurapuuroherkun kanssa Suomalainen Menestysresepti 2024 -kilpailun finaaliin, mutta voittajaksi tänä vuonna valittiin Bakerika-yrityksen paistovalmis keksitaikina. Kilpailu kuitenkin tarjosi Vesteriselle hyviä oppeja tulevaa varten.
”Yhteistyö Foodwestin kanssa oli kilpailun ajan asiantuntevaa ja sujuvaa, ja tuote kehittyi matkan varrella todella paljon. Aikaa luoda kaurapohjainen välipalatuote oli 5 kuukautta ilman kokemusta välipalakategorioista, joten tyytyväinen lopputulokseen. Samalla kehitettiin myös taatelikinuskia, jota ei ole vielä välipalahyllyssä nähty. Toivotaan, että kuluttajat löytävät tuotteet kaupan hyllyltä! Tuotekehitystä jatketaan edelleen, ja uusia makuja suunnitellaan jo lisää”, Katariina Vesterinen summaa.