Trendituote syntyy reaktioherkkyydellä

Fresh Servant tuottaa nopealla tempolla uusia tuotteita suomalaisten ruokahetkiin. Yritys luottaa kumppanina Foodwestiin, joka tuo asiantuntijuutta tuotekehitykseen, pakkausmerkintöihin ja markkinatutkimukseen.

Fresh Servant on edelläkävijä lounassalaattien, suurkeittiötuotteiden sekä kuluttajalle valmiiksi pakattujen hedelmien ja vihannesten tuotejalostuksessa. Markkinointipäällikkö Kristiina Niemi kertoo, että yritys käyttää laajasti Foodwestin palveluja.

– Olemme hyödyntäneet Foodwestin asiantuntijuutta muun muassa markkinatutkimuksessa, he ovat testanneet uutuustuotteita ja kysyneet, mitä kuluttaja niistä ajattelee.

Fresh luottaa myös tuotekehityksessä Foodwestiin, josta löytyy ammattitaidon lisäksi reaktioherkkyyttä.

– Kun meiltä lähtee briiffi tuotteista, jo muutaman päivän päästä saamme maistella ensimmäisiä  näyte-eriä. On hienoa, että asioissa edetään ripeästi, Niemi kehuu.

Samoin asianmukaiset pakkausmerkinnät ovat tärkeä osa tuotekehitystä.

– Foodwest tarjoaa palveluita ”yhdeltä luukulta”, sekin helpottaa ja nopeuttaa prosesseja.

Kuten hiljattain julkaistusta K-ryhmän trendikatsauksesta 2019 käy ilmi, tiedostava kuluttaminen on yhä vahvempi trendi. Tutkimustulosten mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. Tämä ilmiö heijastuu myös Freshin tuotekehitykseen.

– Kasvisten syöminen on jatkuvasti lisääntynyt, myös kasvisproteiinit ovat  yhä useammalla osa viikoittaista ruokavaliota, Niemi toteaa.

– Me Freshillä menemme aina maku edellä eli tuotteen pitää maistua hyvältä ja sen pitää myös näyttää hyvältä. Näiden lisäksi ravitsemukselliset seikat on tärkeitä. Meidän tuotteemme ovat luontaisesti terveellisyys ja hyvinvointi -akselilla, hän jatkaa.

 

Innovaatioiden jatkojalostusta

Foodwestin yhteistyö Freshin kanssa on tiivistynyt viimeisten parin vuoden aikana. Tuotekehitysasiantuntija Anne Mäkinen kertoo, että vuosiasiakkuus helpottaa ja nopeuttaa jatkuvaa kehitystyötä, samoin hyväksi koetut vakiintuneet toimintatavat.

– Freshin väellä on erinomainen näkemys vallalla olevista trendeistä. Kun saamme heiltä lyhyen briiffin, teemme tuotekehittäjä Vesta Mäen kanssa ehdotukset sopivista raaka-aineista, Mäkinen selvittää prosessia.

Tuotekehitys ja pakkausmerkinnät kulkevat yleensä käsi kädessä, sillä ravintosisällöllä on nykyään suuri merkitys tuotteen markkinoinnissa.

– Kuluttajat tutkivat entistä tarkemmin, mitä tuotteet sisältävät. Kuinka paljon tuotteessa on proteiinia, kuituja ja lisättyä sokeria.

Mäkinen kertoo, että yhteistyö Freshin kanssa on mielekästä ja hektistä, sillä yrityksen laaja tuotevalikoima kasvaa nopealla tempolla.

Jaa