Suomalainen Menestysresepti -kilpailu käytiin vuonna 2020 toista kertaa. Ohjelmassa asiantuntijoista koostuva raati ja Foodwestin asiantuntijat auttoivat finalisteja kehittämään tuoteidean valmiiksi tuotteeksi ja kaupan hyllyyn saakka. Ohjelman tuomareina toimivat huippukokki Jyrki Sukula, radiojuontaja ja ruokakirjailija Anni Hautala, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma, Jukka Kurttila Finlaysonilta sekä johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.
Tiukan kilpailun voitti Leipomo Rostenin Rostis -tuote.
Rostis hiottiin huippuunsa Foodwestin asiantuntijoiden avulla
Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja Rostis tuo paistopisteelle makumuistoja suoraan mummolasta. Foodwestin asiantuntijoiden avulla viimeisteltiin niin maku kuin ulkonäkökin.
– Paistopistetuotteissa on yleensä paljon taikinaa ja vähän täytettä. Me lähdimme päinvastaiselle tielle: Rostiksessa on ohut ruiskuori ja täytteenä paljon riisipuuroa ja muna-voitäytettä. Tämä on sitä, mitä suomalaiset rakastavat, Leipomo Rostenia Suomalainen menestysresepti -kilpailussa edustanut tuotekehittäjä Katariina Vesterinen esittelee.
Uusi aluevaltaus
Rostiksen takana on halu ylläpitää suomalaista ruokakulttuuria ja yhdistää karjalainen perinne-leivonnainen moderniin on the go -kulttuuriin. Foodwestin kuluttajaymmärryksen asiantuntijat auttoivat Rostis-tiimiä selvittämään etukäteen tuotteeseen liittyviä kuluttajamielikuvia ja ottamaan
haltuun aiemmin tuntemattoman myyntialueen.
– Tämä on minulle ensimmäinen tuote, jota kehitettiin nimenomaan paistopisteelle. Olemme Foodwestin avulla voineet seuloa kohderyhmää ja
tutustua tarkkaan niihin ominaisuuksiin, joita tämän kategorian tuotteelta vaaditaan, kiittää Leipomo Rostenin markkinointijohtaja Veera Meltovaara.
Tuotteen kehityksessä kamppailtiin paitsi riisipuuron ja munavoin vahvuuden, myös leivonnaisen kiinni pysymisen kanssa. Ratkaisut ongelmiin löytyivät, ja kuluttajatesteistä saatiin vahvistusta sille, että tuotteen kanssa ollaan menossa oikeaan suuntaan.
– Oli mielenkiintoista kuulla heti oikeiden, rehellisten kuluttajien arviot tuotteesta. Koko Foodwestin porukka oli todella ammattitaitoista ja otti huomioon kaikki näkökulmat, mitä tuotekehitykseen liittyy. Saimme hyviä neuvoja paitsi jatkokehitykseen, myös koko konseptiin, Veera Meltovaara toteaa.
Arvokas tietopankki
Foodwest auttoi selvittämään kuluttajien ostokäyttäytymistä paistopisteellä ja sitä, miten uudenlainen tuote kannattaa ostajille brändätä.
Kuluttajatutkimusten perusteella selvisi, että kotimaisuus, perinteisyys ja raaka-aineiden laadukkuus olivat kuluttajia puhuttelevimmat kärjet, joihin brändäämisen kannattaa perustua.
– Kuluttajat olivat myös innostuneita kokonaisesta Rostis-tuoteperheestä, ja kuluttajatutkimuksilla haettiin suuntaviivoja sille, mitä kaikkea tuoteperheen laajentamisessa tulisi huomioida niin itse tuotteen kuin brändinkin näkökulmasta, Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Milla Alanärä toteaa.
Rostista yhdessä kehittäneiden Veeran ja Katariinan mielestä Foodwestin kuluttajatutkimukset antoivat erinomaiset eväät jatkoon.
– Foodwestin avulla saimme vietyä Rostiksen seuraavalle tasolle. Yhteistyö voi hyvin jatkua tulevaisuudessakin, sillä olen tämän projektin aikana huomannut, että Foodwestiltä löydän sellaista tukea ja tietoa, jota voi olla yksin vaikea etsiä ja löytää. Työskentely asiantuntijoiden kanssa oli erittäin mielekästä, Katariina Vesterinen summaa.