Foodwestin asiantuntijat tukipilarina matkalla kohti Suomalainen Menestysresepti
-kilpailun voittoa
Suomalainen Menestysresepti 2024 -kilpailu saatiin päätökseen tiistai-iltana, kun voittajaksi valittiin Bakerika-yrityksen perustaja Erika Poussa paistovalmiilla keksitaikinallaan. Foodwest tarjosi jokaiselle finalistille juuri oikeanlaiset asiantuntijat tukemaan mm. kuluttajaymmärrystä, tuotekehitystä tai sopimusvalmistajan löytämistä. Erikan matkaa oli tukemassa Foodwestin asiantuntijat kuluttajaymmärryksestä ja tuotekehityksestä. Lisäksi Foodwestin tuotetietotiimi laati tuotteille lakisääteiset pakkausmerkinnät.
Erika on ollut pienestä asti kova leipomaan ja pyörittää Punavuoressa menestyvää Bakerika’s kahvilaa. Kahvila on noussut suosioon Erikan leipomien keksien myötä. Kilpailuun nuori yrittäjä lähti halusta jakaa reseptinsä kuluttajien kanssa ja tuoda markkinoille laadukas, paistovalmis keksitaikina, joka olisi valmistettu puhtaista raaka-aineista ja tarjoaisi jokaiselle mahdollisuuden onnistua kotikeittiössä. Erika tiesi, että hänelle rakkaasta reseptistään voisi tulla kaupallinen menestys oikeanlaisella yhteistyöllä.
Erikan resepti oli jo kilpailuun lähtiessään erinomainen, ja tuotteen maku sai kuluttajilta suurta suosiota kilpailun alkumetreiltä asti. Foodwestin tutkimuspäällikkö Milla Alanärän rooli oli tärkeä mm. tuotteen kohderyhmien ja viestinnällisten kärkien määrittämisessä, sekä tuotteen käytettävyyden kehittämisessä. Tuotekehitysasiantuntija Anne Mäkisellä puolestaan oli keskeinen rooli mm. optimaalisten raaka-aineiden löytämisessä, raaka-aineiden määrien ja kustannusten laskennassa. “Foodwestin asiantuntijat olivat tärkeä tukipilari kilpailussa, joka osoittautui raskaaksi – joskin palkitsevaksi kokemukseksi” – Erika kertoo.
Arvokasta tietoa saatiin kuluttajatutkimuksessa, jossa tuotteen käytettävyyttä
testattiin kuluttajien kotikeittiöissä. Vaikka tuote oli herkullinen, sen valmistusohjeita oli tarpeen selkeyttää, jotta tuote lunastaisi keskeisen lupauksensa helppoudesta ja varmasta onnistumisesta. Kuluttajien ideoimat täsmennykset valmistusohjeeseen yllättivät sekä asiantuntijat, että kilpailijan. Tutkimuksen pohjalta ohjetta muokattiin mahdollisimman kuluttajaystävälliseksi – sellaiseksi, joka takaa onnistumisen heti ensimmäisellä käyttökerralla.
Erikalla oli alusta asti visio kahdesta lanseerattavasta tuotteesta, ja tiimi mietti yhdessä toista makuvarianttia alkuperäisen suklaahippukeksin rinnalle. Anne Mäkisen avustuksella syntyi mestarileipurin toinen maku: maapähkinävoi- keksitaikina, joka lanseerataan yhdessä alkuperäisen suklaahippukeksin kanssa. Erikalle oli tärkeää, että uusi maku olisi yhtä maittava ja laadukas kuin alkuperäinen. Sekä Erika, että asiantuntijat ovatkin tyytyväisiä uuteen tuotteeseen.
Yhteistyöstä Foodwestin kanssa Erika sai paljon oppia tulevaisuutta varten. Hän korostaa yhteistyön merkitystä sanoen: “Yksin ei tarvitse onnistua, vaan menestysresepti luodaan yhdessä. Projektiin kannattaa ottaa mukaan alansa ammattilaisia, jotta voi itse keskittyä omaan ydinosaamiseensa.”
Alkuvuosi on ollut voittajalle kiireinen, mutta nuori leipuri odottaa innolla tulevaa. Hän on innoissaan lanseerauksesta ja onnellinen, kun saa vihdoin jakaa rakkaan reseptinsä koko kansalle.
Bakerikan valmiskeksitaikina ja muut uutuustuotteet
saapuvat S-ryhmän kauppoihin 24. tammikuuta.