Suomalainen menestysresepti 2025 -finalisti Teppo Ylä-Hemmilän Sitkas-tuorenäkkäri on enemmän kuin tuote – se on lupaus uudenlaisesta leivästä, joka on syntynyt oivallusten ja kovan kehitystyön tuloksena. Kilpailussa Sitkas erottui edukseen innovatiivisuudellaan, ja Viipurilaista Kotileipomoa edustavan Ylä-Hemmilän sekä Foodwestin yhteistyö viitoitti tuotekehityksen oikeille urille kuluttajatutkimuksen avulla.
“Ensikohtaamisesta lähtien Teposta huokui luontainen innovatiivisuus ja energia, sekä tinkimättömyys laadun suhteen leipien leivonnassa”, Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Emmi Penttilä kuvailee finalistia.
Monivaiheinen matka ideasta finaaliin
Sitkaksen tarina vie parin vuoden taakse, jolloin Ylä-Hemmilä sai idean ohuesta palaleivästä: “Alkuperäinen ajatus toimi uunituoreena, mutta koostumus osoittautui käytännön tasolla haastavaksi”. Kilpailun lopputuloksena syntyi tuplapaistettu ja halkaistu palaleipä, joka yhdistää perinteisen leivän ja näkkileivän parhaat puolet. Tuote sai kehitysprosessin myötä herkullisen paahtopinnan.
Sitkaksen kehitystyötä Ylä-Hemmilä kuvailee vuoristoradaksi – täynnä sekä iloisia onnistumisia että kiperiä vaiheita. Lopullinen tuote on kuitenkin juuri sitä, mitä Ylä-Hemmilä toivoi: “Tuote on kunnossa ja pitää lupaamansa ollen paitsi sitkas myös pikkasen kova”.
Kuluttajaymmärrys tuotekehityksen viitoittajana
Foodwest toimi Sitkaksen kehityksessä myös kriittisenä kyseenalaistajana. Ennen suurta kuluttajatutkimusta järjestetyt ja kuluttajista koostetut fokusryhmät auttoivat suuntaamaan tuotekehityksen oikeaan suuntaan. “Foodwest toi prosessiin struktuuria ja ulkopuolista näkemystä siihen, missä järjestyksessä tuotekehitystä kannattaa tehdä. Heidän avullaan ymmärsimme paremmin, mitä kuluttajat todella odottavat tuotteelta,” Ylä-Hemmilä toteaa.
Vaikka Ylä-Hemmilä vastasi lopulta varsinaisen tuotekehityksen loppuunsaattamisesta, Foodwestin asiantuntijat haastoivat pohtimaan tuotteen nimeä, konseptia ja mielikuvaa entistä vahvemmin kuluttajan näkökulmasta. Erityisesti Sitkas-nimen valinta nousi keskusteluissa esille. “Foodwest auttoi kirkastamaan tuotteen identiteettiä ja varmistamaan, että viesti on kuluttajille selkeä,” Ylä-Hemmilä kiittelee.
“Tuorenäkkäri-nimike aiheutti kuluttajissa kirjavia ennakko-odotuksia – olikin tärkeää, että fokusryhmät pääsivät maistelemaan erinäköisiä ja eri tavoin valmistettuja versioita Sitkaksesta, jonka myötä kirkastimme maun ja rakenteen ominaisuuksia jäämättä liiaksi kiinni konseptin luomiin ristiriitaisiin odotuksiin”, Penttilä kertoo. “Tepon innovatiivisuuden ja kuluttajilta saatujen suuntaviivojen myötä olin varma, että haasteet olisivat selätettävissä – lopputuloksena on maukas, sopivasti sitkas ja rapsakka tuote, joka löytyy nyt kauppojen hyllyiltä”.
Tavoitteena uuden ja innostavan leipäkategorian luominen
Suomalainen menestysresepti -kilpailu ei ollut Ylä-Hemmilälle pelkästään ponnahduslauta, vaan myös arvokas oppimiskokemus. Hän uskoo, että kilpailuun osallistuminen ja siitä saatu näkyvyys kantaa hedelmää myös kauas tulevaisuuteen: “Tavoitteena on, että Sitkaksen elinkaari on pitkä, ja onnistumme sen avuin luomaan kokonaan upouuden ja innostavan leipäkategorian”.