SMR 2025: Nuorille suunnattu Pizza Muffin löysi sopimusvalmistajan Foodwestin tuella

Suomalainen menestysresepti 2025 tarjosi jälleen kilpailijoille mahdollisuuden kehittää innovatiivisia konsepteja kaupallisesti valmiiksi tuotteiksi. Pizza Muffin -yritystä luotsaavalle Emilia Karttuselle jännittävä kilpailu oli paitsi opettavainen myös syvästi palkitseva kokemus: hänen kehittämänsä Pizza Muffin ylsi finaalivaiheeseen, ja kilpailu jätti jälkeensä paljon oppeja, joista ammentaa myös tulevaisuudessa.  

 

Kilpailun päätyttyä Karttunen kuvailee olevansa ylpeä saavutuksestaan ja rohkeudestaan lähteä mukaan kisaan: “Aloitin aivan nollasta ja sain vietyä tuotteeni maaliin. Se oli itselleni iso saavutus!” Yksi merkittävimmistä opeista kilpailun aikana oli avun pyytämisen ja vastaanottamisen tärkeys: “Opin, että yksin ei tarvitse tehdä kaikkea, vaan pyytämällä apua voi päästä paljon pidemmälle – se oli tärkeä oivallus”. 

Pizzan ja muffinin lyömätön yhdistelmä 

Tuote syntyi Karttusen leipomisharrastuksen ja ulkomailta ammennetun inspiraation innoittamana. Idea yhdistää pizzan suolaiset maut muffinien käytännölliseen muotoon tuntui välittömästi oikealta. 

 

Pizza Muffin on suunnattu erityisesti nuorille, ja sen valikoimasta löytyy tällä hetkellä kaksi kuluttajille tuttua makuvarianttia: Mozzarella ja Hawaii. Tuotteella Karttunen haluaa tuoda markkinoille vaihtoehdon, mikä on yhtä aikaa houkutteleva, helppo ja maistuva. 

 

Foodwestin moninainen rooli tuotteen viimeistelyssä 

Matkan varrella Karttunen sai vankkaa apua Foodwestin asiantuntijoilta paitsi sopimusvalmistajan löytämiseksi myös pakkausmerkintöjen ja raaka-ainelaskelmien tekemiseksi. “Foodwest oli merkittävä apu oikean sopimusvalmistajan löytämisessä, ja heidän tuellaan valitsin parhaan vaihtoehdon useista ehdotuksista. He myös neuvoivat, miten hinnoittelu kannattaa huomioida jo tuotekehityksen alkuvaiheessa”, hän kiittelee. 

Kilpailun aikana hinnoittelu ja tuotantoprosessien tehokkuus osoittautuivatkin keskeisiksi kehityskohdiksi: ”Foodwestin avulla opin tarkastelemaan tuotantoprosessia kustannustehokkuuden näkökulmasta, johon he toivat arvokasta osaamistaan mukaan”. 

 

”Tuotteen tuotannollistaminen nähtiin heti projektin alussa isona kehityskohteena – käsityövaltainen valmistusprosessi tuli saada taipumaan tuotantolaitteille soveltuvaksi. Laaja tuntemuksemme leipomoalan sopimusvalmistajista tuli tarpeeseen sopivan valmistajan valjastamisessa”, Foodwestin tuotekehitysasiantuntija Anne Mäkinen toteaa. ”Osaavan sopimusvalmistajan löytyminen ja heidän panoksensa tuotteen kehitykseen oli keskeinen käänne projektin menestymisessä. Monien laskelmien ja raaka-ainevalintojen myötä kehittyi tuote, jonka laadusta ja herkullisuudesta ei tarvinnut tinkiä”, Anne iloitsee. 

 

Pizza Muffin koki kilpailun aikana selkeän mutta maltillisen kehityskaaren. “Olin yllättynyt, miten lähellä lopullinen tuote oli alkuperäistä kotikeittiöversiota. Se toi minulle varmuutta ja uskoa siihen, että mikä tahansa on mahdollista, kun uskaltaa lähteä rohkeasti liikkeelle”, Karttunen kertoo. Kilpailukokemus antoi myös vahvan tsemppifiiliksen jatkoa ajatellen: suunnitelmissa onkin kehittää uusia kohderyhmään vetoavia makuvariantteja.  “Haluan jatkaa Pizza Muffinin kehittämistä ja kokeilla, mitä kaikkea tämä konsepti vielä voi tarjota”, Karttunen päättää. 

 

Jaa

Lue myös

Food Service(5)
Hankkeet(11)
Ideamylly(19)
Kuluttajatutkimus(74)
Laatu ja elintarviketurvallisuus(43)
Luokitusvalvonta(10)
Ravitsemus(5)
Ravitsemustiimi(3)
Rekry(11)
Sopimusvalmistus(9)
Suomalainen menestysresepti(45)
Tiedote(2)
Timanttien tekijät(41)
Tuotekehitys(58)
Tuotetietopalvelu(24)
Valmistus(11)
Yleiset(65)