Kuvat: Sari Soininen
Rebl Eats lähti kehittämään Suomalaiseen Menestysreseptiin kasviproteiinia sisältäviä eväsleipiä. Kilpailun aikana tuotteesta ehdittiin kokeilla monta eri versiota.
Toisin kuin monilla muilla Suomalaisen Menestysreseptin kilpailijoilla, Rebl Eatsin yrittäjä Martti Paatelalla ei ollut kilpailuun lähtiessä tiettyä reseptiä uudesta tuotteesta – hänellä oli ennemminkin tarve tehdä jotain kauppojen eväsleipähyllyille. Paatela kuvaileekin matkaansa Suomalaisessa Menestysreseptissä kaikkea muuta kuin suoraviivaiseksi.
”Lähdimme liikkeelle aika eri suunnasta kuin muut kilpailijat. Tämän takia teimme useita kuluttajatutkimuksia ymmärtääksemme paremmin, mitä asiakkaat eväsleipähyllyiltä hakevat,” Paatela kertaa.
Kuluttajaymmäryksen kanssa apuna oli Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Milla Alanärä.
”Teimme kuluttajille tuotetestausta, jossa he maistelivat leipiä kotonaan. Tuotetestauksessa haettiin kuluttajaymmärrystä paitsi aistittavien ominaisuuksien miellyttävyydestä, myös siitä, millaisissa tilanteissa ja millä tavoin kuluttajat käyttäisivät leipiä. Selvitimme, millainen leivän koko ja muoto olisi paras tai tulisiko leivän olla avonainen vai ei. Lisäksi tutkimme tuotteiden sopivaa hintapistettä, toimivinta pakkausratkaisua ja nimeä sekä määritimme potentiaalisimmat kohderyhmät,” Alanärä kertoo.
Koska tuotenimien täytyi vastata lainsäädännön vaatimuksia, sopivista nimistä käytiin keskustelua myös Foodwestin tuotetietopäällikkö Irina Piirron kanssa. Piirto oli mukana auttamassa Rebl Eatsia myös tuotekehityksen sekä säilyvyystutkimuksen osalta.
”Olimme monessa asiassa aivan uuden äärellä – aloittaessamme emme vielä tienneet, mitä kaikkea emme tienneet. Foodwestin apu oli arvokasta, he veivät asioita proaktiivisesti eteenpäin ja pystyimme luottamaan siihen, että asiat etenevät aikataulussa. Tulemme varmasti käyttämään heiltä oppimiamme työkaluja jatkossakin,” Paatela toteaa.
Paatelan mukaan Rebl Eatsin suurin haaste oli löytää tuotteeseen toimivat ratkaisut annetussa aikataulussa.
”Tuote kehitettiin lopulta uusiksi aika lailla nollasta. Ensin meillä oli avoin leipä ja lopuksi sandwich, ja siinä välissä ehti olla aika monta erilaista versiota tuotteesta. Mutta opimme todella paljon tästä segmentistä ehkä juuri sen takia, että tuote ei ollut kisan alkaessa niin pitkälle mietitty,” Paatela pohtii.
”Suomalainen Menestysresepti toimi muutenkin loistavana pikakurssina elintarviketoimialaan ja tuotekehitykseen. Vaikka tositv:seen meno jännitti aluksi, oli ilo nähdä, että ohjelmassa näytettiin enemmän meidän kilpailijoiden onnistumisia kuin pahimpia mokia.”
Rebl Eatsin tulevaisuudessa siintää jo uusia suunnitelmia: yrityksen jo aiemmin lanseerattuja tuotteita pyritään jatkokehittämään, minkä lisäksi eväsleivistä on tulossa kaksi uutta makuvariaatiota.
”Rebl Eatsin missiona on kiihdyttää siirtymää pois ihmiselle ja planeetalle lyhytnäköisestä ruokatarjonnasta. Vasta nyt on alettu tiedostaa, kuinka suuri ruuan vaikutus on ympäröivään maailmaan – niin hyvässä kuin pahassa. Me Rebl Eatsilla haluamme tehdä oman osamme ja valmistaa helppoja ja herkullisia ruokia uusista, hyvistä proteiineista. Jatkamme työtä kategoria kerrallaan, oli kyseessä sitten valmisateria, eväsleipä tai jokin muu seuraavan sukupolven syöjille sopiva herkku, ” Paatela päättää.