Berner Oy on tuonut yhteistyössä Foodwestin kanssa markkinoille uuden tuotesarjan

Berner Oy on tuonut yhteistyössä Foodwestin kanssa markkinoille tuotesarjan, jossa omenaviinietikka on sekoitettu maistuviksi shoteiksi.

Bernerin Junior Brand Manager Noora Partinen kertoo, että ajatus omenaviinietikkashoteista syntyi muutama vuosi sitten. Heillä itsellään ei ollut riittävää tuotekehitysosaamista shottien osalta eivätkä tuotantolinjat taipuneet pienten pullojen pullotukseen, joten tuli tarve etsiä sopiva yhteistyökumppani.

Foodwestistä löytyi kaikki tarvittava samasta paikasta: kuluttajaymmärrys, mehuihin ja juomin erikoistunutta tuotekehitysosaamista, pakkausmerkintöjen tarkistuspalvelu ja sopimusvalmistus. Saumaton kehitysketju asiantuntijoita, joiden avulla kevään hittituote saatiin markkinoille.

– Vuoropuhelu Foodwestin kanssa on avointa, kaikki on sujunut hienosti ja aikataulussa, Partinen kertoo.

Hän korostaa alkukonseptoinnin tärkeyttä. Koko kehitystyön ajan on pidettävä kirkkaana ajatus, miksi ja kenelle tuotetta ollaan valmistamassa.

– Tärkeää on myös vastuullisuus. Tuotteiden terveysväittämät ovat asioita, joissa pitää kaikki olla viimeisen päälle kunnossa. Siksi oli hyvä, että asiat tarkistettiin myös Foodwestin tuotetietopalvelussa.

Kuluttajat siivittävät tuotekehitystä

Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma kertoo, että keväällä 2019 tehdyssä konseptitutkimuksessa oli mukana neljä erilaista konseptia, joista kolme osoittautui potentiaalisimmiksi.

– Konseptitutkimuksessa selvitimme, millaisia toiveita ja odotuksia kuluttajilla on tällaista tuotetta kohtaan. Nämä havainnot vietiin sitten suoraan tuotekehitykseen.

– Uuden tuotteen kehittämisessä on tärkeää, että kuluttajat tulevat kuulluksi heti alkuvaiheessa. Tässä projektissa se toteutui hienosti, Luoma lisää.

Hänen suosikkinsa uusista shoteista on kaura-mustikka-vadelma.

– Minua kiinnostaa kauran käyttö eri tuotteissa, hän perustelee.

Foodwestin tuotekehittäjä Vesta Mäki näkee omenaviinietikkashottien kehitystyön jatkumona, jossa päätökset perustuivat konseptitutkimuksen antiin.

– Ominaisuudet ja maku olivat tärkeät tekijät, varsinkin kun tuotteen pohjana on hapan omenaviinietikka. Oma suosikkimakuni on tyrni-porkkana.

Foodwestin tuotantovastaava Nina Berg toteaa, että tuotteiden pullotusprosessi syntyi melko helposti.

Kävimme Foodwestin teknisen päällikön kanssa läpi, kuinka uusi pullomalli sopii linjallemme ja tarvitaanko prosessiin uusia osia. Pienet pullot toimivat linjalla oikein hyvin, sillä meillä on aikaisemminkin pullotettu samankaltaista kokoa.

Tuotannon asiantuntija on osallistunut myös itse tuotteen aistinvaraiseen arviointiin.

– Mielestäni omenaviinietikkapohjaisen tuotteen maku on saatu tosi hyväksi. Minun suosikkini on se, jossa on kurkumaa, Berg kertoo.

Trendimaku pirteän ja perinteisen rinnalle

Rajamäen uudet kymmenen millilitraa omenaviinietikkaa sisältävät shotit tarjoavat kolme erilaista makua: perinteisen kaura-mustikka-vadelman, trendikkään omena-päärynä-kurkuman ja pirteän tyrni-porkkanan. Shoteissa käytetyillä raaka-aineilla, kaurajyvän kuidulla ja c-vitamiinilla on viralliset, hyväksytyt terveysväittämät.

– Halusimme mukaan aineenvaihduntaa tukevaan shottiin kurkuman, sillä se on nyt tosi trendikäs maku. Omenan ja päärynän kanssa siitä tuli miellyttävän pehmeänmakuinen, kun vielä sekaan laitettiin ripaus puolukkamehua. Oma suosikkini on raikas vastustuskykyä vahvistava tyrni-porkkanashotti, Partinen kertoo.

Suomessa valmistetut Rajamäen omenaviinietikkashotit ovat lisäaineettomia ja sokerittomia. Rajamäen omenaviinietikkashotit ovat myynnissä S-ryhmän marketeissa ja Prismoissa. Toukokuussa ne tulevat myös K-ketjun liikkeisiin.

– Tuote otettiin hienosti vastaan kauppaketjuissa. Jos myös kuluttajat löytävät sen, niin lisää makuja on tulossa. Meillä on jo kaksi valmista reseptiä odottamassa, Partinen toteaa.

Jaa