Mobiilietnografia tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen tavan päästä osaksi kuluttajien arkea. Se yhdistää perinteisen etnografisen tutkimuksen hyödyt teknologiaan, mahdollistaen autenttisen tiedonkeruun. Mobiilietnografian avulla saadaan syvällistä ymmärrystä kuluttajan arjesta helposti lähestyttävässä ja konkreettisessa muodossa.
Mobiilietnografiassa tutkimusvastaajat jakavat havaintojaan suoraan omilla puhelimillaan valokuvien ja lyhyiden videopätkien muodossa. Tämä visuaalinen lähestymistapa tuo tutkimukseen aitoutta ja syventää ymmärrystä kuluttajakokemuksista. Mobiilietnografian avulla tuotetut tutkimustulokset ovat helposti lähestyttäviä ja persoonallisia, sillä ne välittävät kuluttajan todellisista ääntä ja kokemuksia.
“Kun kuluttaja jakaa kokemuksiaan suoraan mobiililaitteella kuvin, videoin ja tekstikommentein, pääsemme kiinni aidosti kuluttajan arkeen. Kuvaamalla ja kommentoimalla esimerkiksi ruokailuhetkiään kuluttajat paljastavat meille yksityiskohtia, joita perinteisillä tutkimusmenetelmillä ei välttämättä saada selville,” kertoo Foodwestin tutkimuspäällikkö Emmi Penttilä.
Mobiilietnografia tarjoaa ratkaisun monenlaisiin tutkimusongelmiin. Sitä voidaan hyödyntää itsenäisenä tutkimuksena, mutta se soveltuu erittäin hyvin myös osaksi muita tutkimusmenetelmiä. Esimerkiksi tuotetestauksen lisänä mobiilietnografia antaa lisäymmärrystä, miten kuluttajat käyttävät tuotetta arjessaan. Jos tavoitteena on selvittää tuotteen käytettävyyttä, helppoutta tai pakkausratkaisujen toimivuutta, mobiilietnografia tarjoaa arvokasta lisätietoa käyttäjäkokemuksista. Se on myös hyödyllinen, kun halutaan selvittää esimerkiksi kategorian käyttöä, ymmärtää tuotteen kulutustilannetta tai kilpailukenttää, arvioida pakkauksen erottuvuutta tai saada käsitys laajemmasta ilmiöstä esimerkiksi uusien konseptien kehityksen tueksi.
Kuluttajille luonteva ja joustava tapa osallistua tutkimukseen
Mobiilietnografia on vastaajille mieluisa ja käytännöllinen tapa osallistua tutkimukseen. Se mahdollistaa joustavan tiedonkeruun, sillä kuluttajat voivat jakaa kokemuksiaan omassa tahdissaan ja omassa ympäristössään. Visuaalinen ja vuorovaikutteinen osallistumistapa tekee tutkimukseen osallistumisesta vaivattoman ja luonnollisen, mikä parantaa tutkimusdatan laatua ja monipuolisuutta.
”Videoiden avulla viestiminen on nykyään monelle luonnollisempaa kuin tekstimuotoinen vastaaminen. Mobiilietnografia on myös hyvä tapa tavoittaa usein haastavaa nuorten ihmisten kohderyhmää,” Foodwestin markkinatutkija Lari Metsälä jatkaa.
Olisiko nyt oikea hetki syventyä asiakkaiden arkeen?
Meillä Foodwestillä on monipuolinen kokemus mobiilietnografisten tutkimusten toteuttamisesta.
Ota yhteyttä, niin autamme sinua saamaan syvällistä ymmärrystä kuluttajista sekä luomaan tuotteita ja palveluita, jotka aidosti vastaavat heidän odotuksiinsa! Yhdessä voimme luoda oivalluksista menestystekijöitä.