Foodwestin kehityspäällikkö Sissi Kaskela tietää, miten rakentuu laadukas ruokailukokemus ravintolassa: sinne on helppo mennä, tila miellyttää silmää ja herkulliset ruuat ovat kutsuvasti tarjolla.
– Kiinnitän huomiota myös siihen, miten eriväriset ruokalajit on aseteltu lounaslinjastolle ja ovatko tarjoiluastiat täynnä. Maku on tietysti tärkeä seikka. Lisäksi seuraan, miten henkilökunta kohtaa asiakkaan, hän kuvailee.
Kaiken tämän jälkeen on vielä vaihe, joka on monissa suomalaisissa ravintoloissa lapsenkengissä. Kuinka toimii kuluttajaymmärrys? Osataanko ottaa palautetta vastaan ja miten siihen reagoidaan?
– Monissa ravintoloissa työskentelee niin rautaisia ammattilaisia, että he reagoivat oikein saamaansa palautteeseen. Mutta yksittäisten tulipalojen sammuttamisen ohella kannattaisi kiinnittää huomiota myös laajempaan kuvaan. Millaisen ruokailukokemuksen ravintola tarjoaa suurelle osalle asiakkaista, Sissi herättelee.
Sissin mukaan tämän tutkiminen on erittäin tarpeellista varsinkin henkilöstöravintoloissa, joissa asiakkaat käyvät syömässä monesti tiukalla aikataululla. Silloin on haastavaa kerätä palautetta palvelutilanteessa, mutta erillisellä tutkimuksella sekin onnistuu.
– Teemme ravintoloille kehitystyötä ideoinnista valmistukseen. Voimme olla mukana esimerkiksi reseptiikan suunnittelussa ja ideoinnissa, hygienian hallintaan liittyvien haasteiden ratkaisussa, ravitsemusasioissa tai vaikkapa allergeenien hallinnassa. Pidämme myös henkilökunnan koulutuksia food service-sektorille, Sissi luettelee.
– Tämä kaikki on myös mahdollista tehdä kuluttajalähtöisesti, loppukäyttäjä huomioiden, hän lisää.
Sissin vapaa-aika on täynnä toimintaa, siitä pitää huolta kolme alakouluikäistä lasta. Aina kun vain on mahdollista, hän irrottautuu arjesta ja lähtee makumatkalle. Siinä yhdistyy mukavasti työ ja huvi.
– Olen löytänyt kotimaasta ja Tallinnasta monia kiinnostavia ravintoloita, joissa asioita on tehty uudella tavalla.