Kuluttajatutkimus varmisti, että Kalatassu kiinnostaa lapsiperheitä

Kuluttajatutkimus varmisti, että Kalatassu kiinnostaa lapsiperheitä

Foodwest testasi kotimaisesta kalasta valmistetun Kalatassun sopivuuden kuluttajan keittiöön. Keittiömestarin ideoima tuote saatiin siirrettyä teolliseen tuotantoon Suomalainen menestysresepti -kisan aikana

(Kuvassa Roy Norro Kuva: Sami Heiskanen)

Helppokäyttöinen, kotimainen kalatuote, joka sopii lapsiperheen arkeen. Tällä ajatuksella lapsesta saakka kalavesillä viihtynyt keittiömestari Roy Norro lähti Suomalainen menestysresepti -kilpailuun, ja lopputuloksena syntyi Kalatassu.

– Perheenlisäyksen myötä aloin miettiä, olisiko koko perheen suosikeille uunilohelle ja kalapuikoille jokin suomalainen vaihtoehto. Meillä on laadukkaita ja hyviä kaloja omasta takaa, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta kalastamiseen tai osaamista kalan käsittelyyn. Kalatassu tuo kotimaisen kalan lapsiperheiden ulottuville, Norro kuvailee.

Norrolle ravintola-annosten kehittäminen on tuttua, mutta Foodwest auttoi siirtämään ammattikeittiön reseptiikan teolliseen tuotantoon ja selvitti kuluttajien kiinnostuksen tuotetta kohtaan.

Helppo tuote kuluttajille

Alle kouluikäisten lasten isänä Roy Norro tietää, että arjessa herkullisen ruoan on synnyttävä helposti ja nopeasti. Foodwestin kuluttajatutkimuksessa Kalatassua kiiteltiinkin helposta valmistustavasta, kuluttajaymmärryksen asiantuntija Juuli Seppälä toteaa.

– Kuluttajat etsivät helppoja, arkeen sopivia kalatuotteita, ja Kalatassu on juuri sellainen. Etenkin lapsiperheiden ostokiinnostus oli korkea. Kuluttajatestejä voidaan kohdentaa talouden koostumuksen tai esimerkiksi lasten iän mukaan, jotta saadaan asiakasta mahdollisimman hyvin palvelevaa tietoa, Seppälä kertoo.

Kuluttajat saivat testatakseen eri tavalla maustettuja Kalatassuja, mutta kaupan hyllyyn valikoituivat Lime-sitruuna sekä Curry-appelsiini. Roy Norro toivoo, että Kalatassu kannustaa käyttämään vastuullista, kotimaista kalaa modernilla tavalla.

– Rakastan ruokaperinteitä, mutta kalan pitäisi löytää uusia kohderyhmiä, jotta sen käyttö saataisiin nousuun. Kalatassun voi tarjota perinteisesti perunamuusin kera tai grillattuna, mutta siitä tulee myös kiva hodari tai herkullinen taco, keittiömestari vinkkaa.

Tuotekehityksen verkosto haltuun

Norron Oy:llä ei ole omaa tuotantolaitosta testiajoihin tai tuotteen valmistamiseen. Foodwestin tekemä sopimusvalmistajakartoitus olikin elintärkeä osa Kalatassun kilpailua, kehityspäällikkö Sirkku Aarinen toteaa.

– Sopimusvalmistajan löytyminen oli kaiken keskiössä, jotta tuote saatiin kaupan hyllyyn. Löysimme Kalatassulle valmistajan, jolla on myös valmiiksi laaja raaka-aineverkosto kotimaisen kalan saatavuuden varmistamiseksi. On hienoa, että Roy lähti tällä tuotteella kilpailuun, sillä hyvät kalatuotteet ansaitsevat reilusti näkyvyyttä, Aarinen kehuu.

Teollisen valmistamisen rytmi on erilainen kuin koti- tai ravintolakeittiön tapa valmistaa ruokaa. Roy Norro kertoo oppineensa kisan aikana, miten aikaa vievää teollinen kehittäminen onkaan.

– Tuotekehityksessä on kymmeniä yksityiskohtia, jotka vaikuttavat kokonaisuuteen. Foodwest auttoi ottamaan kaikki näkökulmat huomioon ja heidän asiantuntijoistaan välittyi tunne, että he todella haluavat auttaa ja edistää asiaani. On helppo pyytää heiltä tukea myös jatkossa, Roy Norro summaa.

Jaa