Foodwestin kuluttajatutkimuksen avulla asiakas saa paitsi ymmärrystä tutkittavan tuotteen kohderyhmästä ja heidän odotuksistaan myös asiantuntijoiden laatimat toimenpidesuositukset päätöksenteon tueksi – näin lanseeraukseen ja investointeihin liittyviä riskejä voidaan merkittävästi pienentää. Kun tutkimusmenetelmäksi valitaan kotitesti, kuluttaja pääsee arvioimaan tuotetta kokonaisvaltaisesti sen luonnollisessa käyttöympäristössä: kotikeittiössä.
”Kotitestin avulla saadaan vastauksia moniin kysymyksiin, ja tiedontarpeesta sekä tutkimusasetelmasta riippuen kuluttaja voi saada arvioitavakseen yhden tai useampia testattavia tuotteita. Aistittavien ominaisuuksien lisäksi tutkimuksella voidaan selvittää esimerkiksi tuotteen käytettävyyteen, valmistamiseen tai pakkausratkaisuun liittyviä seikkoja”, Foodwestin tutkija Matti Hiironen kertoo.
Kotitestissä kuluttaja pääsee arvioimaan muun muassa tuotteen makua, suutuntumaa ja ulkonäköä, minkä lisäksi testissä voidaan selvittää myös esimerkiksi hyväksyttävää hinta-aluetta tai tuotteen erilaisten lisäarvotekijöiden merkitystä kuluttajalle. ”Tuotteen lanseeraus on asiakkaalle aina iso ponnistus paitsi työmäärältään myös taloudellisesti – tutkimuksella saatu ymmärrys kuluttajan tarpeista ja odotuksista auttaa pienentämään lanseeraukseen liittyviä epävarmuuksia ja riskejä”, kenttäpäällikkö Hanne Ahonen jatkaa.
Kotitesti tuo tuotteen sille ominaiseen käyttöympäristöön
”Kotitestissä kuluttaja pystyy arvioimaan tuotteen käsittelyä ja valmistusta kokonaisvaltaisesti omassa keittiössään, sillä esimerkiksi tuotteen kypsennys voi olla osa testausta. Jos tuote saadaan pakattua jo tutkimusvaiheessa myyntipakkausta vastaavaan muotoon, voi kuluttaja arvioida samalla pakkauksen käytettävyyttä ja pakkauskokoa”, Hanne avaa kotitestin mahdollisuuksia.
Kotitestissä myös talouden lapset ja nuoret voidaan osallistaa tutkimukseen potentiaalisena kohderyhmänä, jolloin he pääsevät arvioimaan testituotetta yhdessä aikuisen kanssa.
Yksityiskohtaisilla jatkosuosituksilla kohti menestyksekästä lanseerausta
Tutkimustulokset tarjoavat asiakkaalle ratkaisevaa tietoa tuote- ja pakkauskehityksen sekä markkinointiviestinnän tueksi. Raportoinnissa panostetaan erityisesti tiedon esittämiseen. Johtopäätökset tuodaan esille selkeästi ja visuaalisesti sisältäen myös tuloksiin pohjautuvat tarkat sekä käytännönläheiset toimenpidesuositukset.
Hiironen korostaa lopuksi, että konkreettiset suositukset antavat selkeät askelmerkit tuotteen jatkokehitykseen, jotta se vastaisi entistä paremmin kuluttajien odotuksiin: ”Näin tutkimuksen tilaaja voi varmistaa, että tuote on ominaisuuksiltaan sellainen, jota halutaan ostaa yhä uudelleen.”