Kombucha päihitti oluen! Mitä muuta kauppa haluaa? Se selvisi Superhyvä-startissa!

STARTTITILAISUUDEN ANTIA

Hyvinvointituotteet ovat nyt todistetusti vahvassa nosteessa ja täsmähyvinvointi on päivän sana. Tämä selvisi SUPERHYVÄ-hankkeen Helsingissä 21.11. pidetyssä starttitilaisuudessa. Omia näkemyksiään mm. myyntilukujen valossa toivat esille valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä sekä asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar K-ryhmästä.

Terveellisyyteen halutaan nyt todella panostaa. ”66 % kuluttajista haluaa käyttää rahaa tunteakseen itsensä hyvinvoivaksi. 70 % syö tiettyjä ruokia vain huolehtiakseen terveydestään. Tuotteiden on kuitenkin oltava helppokäyttöisiä ja nopeita. Hyvinvointitrendin siivittämänä myös luomu on vahvassa 13 % kasvussa ja toisaalta erityisruokavaliot on uusi normaali”, totesi Oksa esityksessään.  -”Vegetuotteet ovat tulleet jäädäkseen ja nyt on meneillään jo trendin kolmas aalto, jonka myötä vegevalintojen arkipäiväistyminen jatkuu”. Antti Oksalla oli lisäksi rohkaiseva viesti pienille toimijoille: ”Nousevat trendit ja uudet ilmiöt avaavat uusia mahdollisuuksia. Usein nimenomaan pienet tai uudet toimijat toteuttavat muutoksen ensimmäisenä”.

Saman suuntaista viestiä toi asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar K-ryhmästä. 63 % kuluttajista kertoo Jungarin mukaan tekevänsä entistä tietoisempia valintoja ruoan suhteen. Etenkin edelläkävijät panostavat hyvinvointiin. Tämän päivän kuluttaja on kuitenkin samaan aikaan rationaalinen ja epärationaalinen, hinta- ja laatutietoinen, kulutus- ja säästämishaluinen ja vieläpä ekologinen sekä nautinnonhaluinen. Puhutaankin hybridikuluttajista, eli eri tilanteissa käyttäydytään eri tavoin tai jopa samalla kauppakäynnillä voidaan toimia ristiriitaisesti. Hyvinvoinnista tavoitteena kertovat kuitenkin selvää kieltään seuraavien tuoteryhmien kasvuluvut: smoothiet + 52 %, hyvinvointijuomat +65 % ja proteiinijäätelöt + 200 %. Entäpä tämä: K- Supermarket Redissä eniten myyty juoma oli luomu-kombuchat, joka sisältää maitohappobakteereita. Vastaavasti maidoista myydyin oli Oatlyn Ikaffe!  Ehkä hetken ilmiö, mutta kertoo vahvasta hyvinvointitrendistä ainakin pääkaupunkiseudun edelläkävijöiden keskuudessa.

Starttitilaisuudessa kuultiin myös Foodwestin tuotekehityskoordinaattori Anni Tiaisen alkuvuodesta valmistuneen opinnäytetyön tuloksia. Työn keskeisenä tavoitteena oli löytää vastaus kuluttajien asenteisiin hyvinvointituotteita ja superfoodeja kohtaan. Kaiken hypetyksen keskellä suurin osa kuluttajista luottaa kuitenkin eniten perinteisiin hyvinvointituotteisiin kuten kotimaisiin marjoihin ja täysjyväviljaan. Ravintolisiä ja superfoodeja käytetään kuitenkin tilannekohtaisesti ravintoa täydentämään. Syötävistä kauneustuotteista kysyttäessä monella epäluulot heräsivät. Kyseinen käsite on vieras ja vaatii selvennystä ja oikeanlaista markkinointia. Kuitenkin mm. ihoon ja hiuksiin positiivisesti vaikuttavat ravintolisät olivat suosittuja. Kauneuteen vaikuttavat elintarvikkeet ja ravintolisät ovat jo trendi maailmalla ja ne voisivat olla yksi tapa erikoistua hyvinvointisektorilla.

Puhdistamo – Real Foods Oy on yksi superfood-tuotteiden tienraivaajia Suomessa. Tuotekehityspäällikkö Markus Lundström valaisi yrityksen filosofiaa tuotteiden taustalla. Huolellinen taustatyö ja laatu ovat avaintekijöitä kuluttajan luottamuksen saavuttamiseksi. Ja kyllä,  Kombutchat-juoma on hittituote myös Puhdistamon valikoimissa!

Edellisiä esityksiä täydensi Roseanna Evansin (HRA Food & Drink, UK) katsaus Euroopan ja Aasian hyvinvointimarkkinoihin. Erityisessä kasvussa ovat vaihtoehtotuotteet lihalle, vegaaniset tuotteet, Free From-tuotteet, luomutuotteet sekä vatsan hyvinvoinnille sopivat elintarvikkeet, kuten fermentoidut tuotteet. Syötävien kauneustuotteiden ja kauneutta tukevien ravintolisien nousua ei voida sivuuttaa. Jopa 41 % USA:n naisista käyttää suun kautta nautittavaa lisäravinnetta parantaakseen ulkonäköään..


TILAA KATTAVA MATERIAALI SUPEREDULLISEEN HINTAAN!

Etkö päässyt tilaisuuteen paikan päälle? Haluatko tilata tilaisuuden materiaalin käyttöösi? Saatavana kaikki esitykset pdf-tiedostoina sekä videoituina. Esityksissä runsaasti lisätietoja hyvinvointituotteista sekä esim. täsmätoiveita kaupalta tuottajille; mitä hyvinvointituotteita erityisesti toivotaan?

Lisäksi Superhyvä-hanke tarjoaa samaan hintaan bonuksena seuraavat raportit:

A Guide to European Free from Labelling Regulations 2016 (HRA Food & Drink)

Veganism Insights and Developments in the European Market 2017 (HRA Food & Drink)

Gluten Free UK Market Report 2017-2018 (HRA Food & Drink)

Lactose Free European Market Report 2017-2018  (HRA Food & Drink)

Lähetämme maksettua laskua vastaan linkin, josta voit ladata esitykset ja raportit. Huom! Materiaali on tarkoitettu vain yrityksen omaan käyttöön, ei jaettavaksi tai esitettäväksi eteenpäin.

Hinnoittelu: Materiaali maksaa suurille yrityksille 150 €,  keskisuurille yrityksille 90 €  ja pienille ja mikroyrityksille 50 € / henkilö (alv 0 %).

Tilaa materiaali tästä

Lisätiedot: Sari Kuru (sari.kuru@foodwest.fi, 0400 471225)

 

SUPERHYVÄ-hanke

Superhyvä – Uusilla avauksilla menestykseen käynnistyi heinäkuun alussa ja se kestää vuoden 2020 loppuun asti. Superhyvä kattaa kiinnostavan ja ajankohtaisen aihealueen: hyvinvointituotteet. Näihin luetaan mm. kasvis- ja luomutuotteet, arktiset tuotteet, erityisruokavaliotuotteet, ravintolisät, funktionaaliset tuotteet, superfood-tuotteet ja hyönteistuotteet sekä ekologiset ja eettiset näkökulmat huomioivat tuotteet. Lisäksi aivan uusina alueina hankkeessa ovat luonnonkosmetiikka ja syötävä kosmetiikka, jotka ovat maailmalla nosteessa juuri nyt.

Lisätiedot hankkeesta sekä mahdollisuudesta osallistua hankkeeseen pilottiyrityksenä: www.superhyva.fi  sekä Eeva-Liisa Häkli (eeva-liisa.hakli@foodwest.fi, 040 8255056)

Jaa