Pienillä elintarvikevalmistajilla on usein yhteinen huoli. Idea olisi täyttä timanttia ja intoa löytyy, mutta rahaa ja osaamista tuotekehitykseen ja brändäämiseen liittyen ei ole. Suomalainen Menestysresepti on S-ryhmän ruokakauppojen järjestämä tapahtumasarja, jossa valokeilaan nousevat pienten ja keskisuurten valmistajien ruokaideat. Tavoitteena on nostaa kolmen vaiheen kautta kauppojen hyllyyn uusia ja kekseliäitä, Suomen kuuluisimpia elintarvikkeita.
Suomalaiset arvostavat aitoutta ja lähiruuan henkeä vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Tässä on monelle pienelle ja keskisuurelle tekijälle kasvun mahdollisuus, kun samaan aikaan syntyy uutta reseptiikan, raaka-aineiden, teknologioiden ja tarinallistamisen osaamista.
– Tuote, jolla on paitsi tarina, myös tuttu tuottaja, puhuttelee tämän päivän kuluttajaa. Pienen on kuitenkin vaikea pärjätä yksin. Suomalainen Menestysresepti on viime kesänä julkaistussa Ruokamanifestissa annetun lupauksen lunastamista. Haluamme omalta osaltamme olla vauhdittamassa suomalaista ruokaosaamista kohti skaalautuvaa kasvua. Pienelle firmalle tämä kisa voi olla juuri sitä, mitä myös sijoittajat kaipaavat tai jopa ponnahduslauta kansainvälisille markkinoille, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine summaa.
Laineen mukaan Suomalainen Menestysresepti nostaa esiin osin samoja teemoja, jotka olivat keskustelussa viime viikolla, kun pääministeri Juha Sipilä ja ministeri Jari Leppä käynnistivät selvitystyön ruokaketjun voimaannuttamisesta.
–Aito halu löytää ratkaisuja yhdessä on olemassa. Oli hyvä muistutus taas kuulla, millaisen hallinnollisen taakan ja investointivaateiden kanssa yksinyrittäjät ja pienet valmistajat joutuvat painiskelemaan. Kaikki apu ja tuki tuotteiden kaupallistamiseen tulee siinä tilanteessa varmasti tarpeeseen, Laine jatkaa.
Kolme vaihetta
Suomalainen Menestysresepti käynnistyy tänään. Ensimmäisessä vaiheessa haetaan viittäkymmentä kasvuhaluista pienyritystä mukaan elokuussa järjestettävään innovaatiopajaan. Sieltä haetaan yhdessä vauhtia skaalautuvien ja poikkeuksellisten elintarviketuotteiden synnyttämiselle – tuoteideasta tarinallistettuun konseptiin.
Syyskuussa käynnistyy haku varsinaiseen innovaatiokilpailuun. Siihen voivat osallistua kaikki halukkaat. Antoisa ja palkitseva tuotekehitysurakka jatkoon valittujen tuoteideoiden kanssa käynnistyy tammikuussa 2019. Oikeudet tuotteiden omistukseen säilyvät täysimääräisesti mukaan lähtevillä yrityksillä.
– Kevään 2019 aikana avitetaan liikkeelle joukko uusia ja innovatiivisia elintarviketuotteita, joista puhuttelevimmat saavat osakseen huomiota ja sparrausta siinä määrin, että niillä on mahdollisuus olla Suomen kuuluisimpia elintarvikkeita kesällä 2019, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
S-ryhmän kumppanina Suomalaisessa Menestysreseptissä toimii elintarvikealan asiantuntijapalveluyritys Foodwest.
– Olemme innoissamme tästä kumppanuudesta. Foodwestin liikeideana on helpottaa yritysten elintarvikelähtöisen liiketoiminnan kehittämistä kokonaisvaltaisesti – raaka-aineista tuotteeksi ja ideasta markkinoille. Voimme auttaa kisassa mukana olevia esimerkiksi tuotekehitykseen liittyvissä haasteissa ja kuluttajalähtöisyydessä, Foodwestin toimitusjohtaja Karri Kunnas toteaa.
– Meillä kaupassa on paljon syvää ymmärrystä kuluttajatrendien muutoksista. Uskomme, että pystymme avittamaan pieniä yrityksiä jakamalla tätä ymmärrystä eteenpäin. Tuomme Suomalaiseen Menestysreseptiin lisäksi mukaan asiantuntemusta muilta tärkeiltä alueilta: tarinallistamisesta, markkinoinnista, tuotekehityksestä ja niin edelleen, jatkaa Ilkka Alarotu.
Suomalainen Menestysresepti tullaan mediallistamaan. Kisassa eteneville uusille tuotteille ja niiden valmistajille onkin luvassa ennennäkemätöntä näkyvyyttä jo ennen kuin tuotteet saadaan hyllyyn.