Tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen vaatii monipuolista ymmärrystä mm. markkina- ja kilpailutilanteesta, toimitusketjun vaatimuksista, hinnoittelusta sekä sopimusteknisistä asioista. Autamme huomioimaan kaiken ja tuotamme asiantuntijanäkemystä kannattavan kaupallistamisen edistämiseksi. Foodwest ja Jari Simolin ovat sopineet yhteistyöstä, jonka myötä kaupallistamisen asiantuntijapalvelut ovat myös osa Foodwestin kokonaisvaltaista palveluportfoliota.
Elintarvikealan markkinat muuttuvat nopeasti, ja menestyminen kotimaassa tai kansainvälisesti vaatii syvää ymmärrystä sekä kuluttajasta että vähittäiskaupasta. Osana Foodwestin asiantuntijapalveluita Jari Simolin tarjoaa asiakkaidemme tueksi oman osaamisensa ja yli 30 vuoden kokemuksensa. ” Olen työskennellyt vähittäiskaupan parissa lähes koko työurani, ja sen myötä tunnen niin suomalaiset kuin eurooppalaiset kauppaketjut, niiden toimintalogiikan ja hankinnan dynamiikat laajasti ja käytännön tasolla” Jari kertoo.
“Autan yrityksiä ratkaisemaan niitä kaupallistamisen haasteita, jotka usein jäävät näkymättömiksi, mutta estävät kasvun. Moni yritys tuskailee sen kanssa, miksi tuote, joka menestyy kuluttajatutkimuksissa, ei silti saa tilaa hyllystä. Toisille haasteena on se, että lanseeraus ei tuota odotettuja tuloksia, vaikka markkinointi ja tuotekehitys on tehty omasta mielestä erinomaisesti. Välttämättä kyse ei ole itse tuotteesta, vaan siitä, miten sen arvo ja kaupallinen logiikka asemoidaan kuluttajan ja kauppaketjun näkökulmasta. Tiedän kokemuksesta, mitkä tekijät vaikuttavat niin kuluttajien kuin ostajien päätöksiin ja miten kilpailuasetelma sekä hyllytila oikeasti ratkaistaan”, Jari lisää.

Viennin haasteet
Monelle yritykselle kasvu kotimaan ulkopuolelle tuntuu houkuttelevalta, mutta vienti voi kaatua esim. puutteelliseen markkinaymmärrykseen, virheelliseen kohdemarkkinavalintaan tai siihen, että pakkaus, tuotedokumentaatio ja logistinen rakenne eivät täytä kansainvälisten ketjujen vaatimuksia. “Monesti yritykset eivät tiedä, miten oma konsepti kannattaa esittää ostajille niin, että se erottuu kymmenistä muista tarjoajista. Meidän tehtävämme on auttaa ja tuoda selkeyttä siihen, miten todelliset mahdollisuudet tunnistetaan, turhat riskit poistetaan ja varmistetaan, että yrityksellä on realistinen, toimiva ja uskottava polku markkinalle.” Jari kuvailee.
Rakennetaan yhdessä kaupallinen menestys
Yhteinen tahtotilamme on auttaa yrityksiä tekemään päätöksiä, jotka perustuvat aitoon kauppalogiikkaan, ei arvauksiin. Kun ymmärretään, miten vähittäiskaupan eri toimijat toimivat, voidaan tuotteen ympärille rakentaa vahva kaupallinen kokonaisuus. Näin varmistetaan, että tuote ei vain pääse hyllyyn, vaan myös liikkuu sieltä eteenpäin ja kasvattaa menekkiä.
Jos yrityksenne kamppailee sen kanssa, 1) miten päästä kaupan keskusteluihin, 2) miksi lanseeraus ei tuottanut odotuksia, 3) kuinka hinnoittelu tulisi rakentaa kaupan kannalta uskottavasti tai 4) miten vienti kannattaa käynnistää järjestelmällisesti, keskustelemme mielellämme siitä, miten voimme auttaa teitä etenemään tavoitteellisesti ja tehokkaasti.
Ota yhteyttä ja kysy lisää:
Jari Simolin
Senior Advisor

