Foodwestin hallitutkimustiloissa toteutettavat testaukset tarjoavat kontrolloidut ja tasalaatuiset olosuhteet paitsi aistinvaraisille tuotetestauksille myös muun muassa pakkausilmeen ja tuoteidean arvioinnille.
Kuluttajatutkimuksen toteuttaminen on paikallaan, kun halutaan varmistua kehitettyjen elintarvikkeiden kuluttajahyväksynnästä, kuten eri makuvarianttien paremmuusjärjestyksestä, kuluttajien odotuksiin vastaamisesta tai laadusta suhteessa markkinoilla oleviin tuotteisiin. Tutkimus tarjoaa näkemystä tuotteiden valmiudesta lanseeraukseen nostaen samalla esiin jatkokehitystarpeita, joiden avulla tuote saadaan hiottua sellaiseksi, jonka kuluttaja ostaisi yhä uudelleen.
”Hallitesti valitaan usein tutkimusmenetelmäksi silloin, jos tutkimusnäytteitä on saatavilla vain vähän tai bränditiedon salaaminen olisi muilla tutkimusmenetelmillä haastavaa. Tällöin on erityisen tärkeää, että jokainen käytännön toteutuksen yksityiskohta on huolella mietitty etukäteen”, Foodwestin tutkimuspäällikkö Milla Alanärä aloittaa.
Foodwestin omissa tutkimustiloissa Helsingissä ja Tampereella on monipuoliset fasiliteetit hallitestien toteuttamiseksi. Hallitutkimukset lähtevät liikkeelle asiakkaan ja tutkijan yhteistyössä rakentamasta tutkimusasetelmasta, joka vastaa parhaalla mahdollisella tavalla tutkimusongelmaan. Tämän jälkeen tutkija ja tiedonkeräystiimi alkavat yhdessä suunnitella tiedonkeräyksen käytännön toteutusta.
Tarkasti etenevää tiedonkeräystä
”Hallitutkimus etenee tyypillisesti siten, että vastaajalle tarjoillaan tutkimuksen kohteena olevia tuotteita tarkoin määritellyssä järjestyksessä ja halutulla tavalla, jolloin aistinvarainen arviointi tapahtuu valvotuissa olosuhteissa” Foodwestin kenttäpäällikkö Hanne Ahonen jatkaa.
”Tutkimukseen voidaan lisätä myös pakkauksen tai konseptin arviointia – hallitestauksen etu onkin se, että tutkimustarpeet ja tiedonkeräys voidaan määritellä hyvinkin spesifisti aina pienintä yksityiskohtaa myöden”, Hanne kuvailee hallitestausten mahdollisuuksia.
Vuosien vankka kokemus toteutuksista
Foodwest toteuttaa hallitestauksia yli 100 päivänä vuodessa – tämä tarkoittaa lähes 10 000 tutkimusvastaajaa sekä noin 5000 kiloa tutkimusnäytteitä vuositasolla. Vuosien kokemus elintarviketestauksista, tuotteiden käsittelystä, elintarviketurvallisuudesta sekä aistinvaraisen arvioinnin erityispiirteistä ovatkin Foodwestin ydinosaamista hallitutkimuksissa.
”Monien elintarvikkeiden kohdalla on erittäin tarkkaa, millä tavalla tuote tulee säilyttää, käsitellä ja annostella”, Hanne tarkentaa. Testaustilanteessa onkin ensisijaista huolehtia siitä, ettei näytteen laatu ja koostumus heikkene tai vaihtele esikäsittelyn ja testauksen aikana.
Myös tutkimusvastaajien tyytyväisyyttä ja testauskokemusta seurataan tasaisin väliajoin toteutettavilla kyselyillä. ”Tutkimusvastaajilta olemme saaneet kiitosta esimerkiksi testitilanteiden ja -tilojen rauhallisuudesta, järjestelyjen sujuvuudesta sekä ohjeiden selkeydestä. Myös henkilökuntamme asiantuntemusta sekä ystävällisyyttä arvostetaan”, Hanne kertaa.
Lopputulemana konkreettiset toimenpidesuositukset
Asiakas pääsee hyödyntämään testituloksia monipuolisesti tutkimuksen sisällöstä riippuen: tulokset voivat olla tukena muun muassa jatkokehitystoimenpiteiden suunnittelussa ja markkinointiviestinnän sekä esimerkiksi pakkausviestinnän suunnittelussa. Kun tulokset ovat vakuuttavia ja osoittavat kuluttajahyväksynnän, voi niitä hyödyntää myös ostajille kohdennettuna myyntimateriaalina.