Free from -tuotteet ovat valloittamassa Eurooppaa. Unohda karppaus ja proteiinibuumi, nyt kaiken pitää olla laktoositonta, gluteenitonta, lisäaineetonta ja vegaania. Silloin voi syödä hyvällä omalla tunnolla ilman syyllisyyttä – tuloksena hyvinvointi ja terveys, onnelliset eläimet ja parempi ympäristö.
Näin voitiin päätellä vierailtuamme ERIHYVÄ-hankkeen opintomatkalaisten kanssa Free from Food Expossa Amsterdamissa 9-10.6. Messut eivät olleet suuren suuret mutta tarjonta oli monipuolista ja tuotteet olivat yllättävän hyviä, niin maultaan ulkonäöltään kuin rakenteeltaankin. Valmistajat ovat myös huomanneet tässä kategoriassa uuden mahdollisuuden bisnekseen ja uusia yrityksiä, niin suuria kuin pieniä on investoinut tähän osaamiseen.
Raaka-ainepohja monissa tuotteissa oli kasvisperäinen.
Esim kookospohjaisiin jäätelöihin, vanukkaisiin ja jogurtteihin oli saatu pehmeä, samettinen suutuntuma ja makuvariaatiot olivat mielenkiintoisia ja tavanomaisesta poikkeavia. Miltä maistuu vanilja-sahrami, hunaja- tai inkiväärijäätelö?
Gluteenittomia tuotteita oli tarjolla runsaasti; perinteisiä makeita leivonnaisia, pikkuleipiä ja keksejä sekä ruokaleipiä. Toisaalta herkuttelua mutta toisaalta terveellistä: Iso-Britannian keliakiayhdistys on lanseerannut yhdistetyn gluteeniton ja terveellisyysmerkin: Healthy + Gluten free = Good glutenfree. Olisiko tässä ideaa meilläkin? Huomiota kannattaa kiinnittää myös pakkauksiin. Messuilla oli nähtävissä toinen toistaan kauniimmin pakattuja gluteenittomia tuotteita. Messuseminaarissa kerrottiin, että gluteenittomia tuotteita ostavat paitsi keliaakikot, myös kasvavassa määrin gluteenisensitiiviset tai ihan vain terveydestään yleisesti kiinnostuneet kuluttajat. Juuri tämä ryhmä on voimakkaassa kasvussa.
Vegaanituotteita eivät syö myöskään syö pelkästään kasvissyöjät vaan osa kuluttajista haluaa siirtyä kasvispainotteiseen ruokavalioon. Niinpä tarjolla on tälle ryhmälle suunnattuja valmisruokia, juustoja, piiraita, hampurilaisia, leivonnaisia, välipalatuotteita ja melkein mitä vain kuvitella saattaa. Kasvisvariaatioihin kannattaa satsata!
Iloksemme voimme me messukävijät todeta että suomalaiset tuotteet ja Suomen osasto olivat näkyvästi ja tyylikkäästi esillä erinomaisine tuotteineen. Edustettuina olivat Domretor, Huhtahyvät, Bioferme, Suklaatehdas Dammenberg, Kiantama, Boström, Ravintoraisio, Senson sekä Valio. Markkinoiden kasvaessa myös suomalaisilla erityistuotteilla on yhä paremmat mahdollisuudet menestyä maailmalla.
ERIHYVÄ-hanke järjesti opintomatkan Amsterdamin Free from –messuille 9.-10.6. Matkaan sisältyi miniseminaari, jonka järjestämisessä auttoi Amsterdamissa asuva suomalainen Perta Wullings. Petralla on oma yritys Trademill, joka auttaa suomalaisia yrityksiä Hollantiin suuntautuvissa vientiponnisteluissa. ERIHYVÄ-matkaan ja sen eri tilaisuuksiin osallistui yhteensä 16 gluteenittomasta osaamisesta kiinnostunutta ammattilaista.
Katso miniseminaarin esitykset
Petra Wullings, Hollannin Free from markkinat
Barbara Roelofs, Glutenfree Amsterdam
Pieter Vos, Designing International sceme for free from products