
Harri Latva-Mäenpää
Vuonna 2024 maailmantaloudessa nähtiin pientä piristymistä, mikä heijastui myös Foodwestin liiketoimintaan. Suomessa rakennettiin uudenlaista, yritysvetoista elintarvikeviennin arkkitehtuuria, mikä luo hyviä edellytyksiä alan kasvulle ja kansainväliselle menestykselle.
“Moninaisten asiakasprojektien lisäksi Foodwestin vuosi sisälsi useita strategisia keskusteluja siitä, kuinka koko Suomen elintarvikesektoria voitaisiin kehittää eteenpäin tulevaisuuden ruokajärjestelmän muutospaineet huomioiden. Samalla pyrittiin tunnistamaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka tukisivat alan kasvua” Foodwestin toimitusjohtaja Harri Latva-Mäenpää kuvailee.
Foodwestin missio on mahdollistaa elintarvikealan yrityksiä luomaan uutta ja kehittämään kasvua tarjoamalla asiantuntemusta koko elintarvikkeen kehityskaaressa. Ainutlaatuinen palvelukokonaisuutemme vastasi menneenäkin vuonna asiakkaidemme tarpeisiin: tarjosimme resursseja kriittisiin kasvuaskeliin, tuimme yrityksiä uusien tuotteiden kehittämisessä ja tuotimme ymmärrystä kuluttajien odotuksista ja tarpeista.
Yli 400 projektia, 200 asiakasta ja 40 asiantuntijaa
Laaja-alainen osaamisemme keskittyy erityisesti elintarvikkeisiin, kattaen myös ravintolisät, hyvinvointituotteet, kosmetiikan ja lemmikkiruoan segmentit. Vuonna 2024 toteuttamamme yli 400 projektia koostuivat erilaisten toimeksiantojen kirjosta aina yksittäisistä asiantuntijapalveluista vuosittain jatkuviin yhteistöihin.
Reilut 200 aktiivista asiakastamme edustivat yrityksiä monipuolisesti pienistä kasvuyrityksistä kansainvälisiin toimijoihin. Foodwestilla työskentelee yli 40 kuluttajaymmärryksen, tuotekehityksen, laadun ja tuoteturvallisuuden, tuotetietojen sekä tuotannon asiantuntijaa, joista koostamme asiakasprojektimme tiimit aina yksilöllisesti, asiakkaidemme tarpeiden mukaan.
Tekemisen ytimessä vankka ja monipuolinen asiantuntijuus
Vuoden 2024 projekteissa saimme jälleen syventyä useisiin aihealueisiin. Tuotekehitysprojekteissa mm. testasimme yksittäisiä raaka-aineita ja kehitimme uusia reseptejä, sekä arvioimme tuotteiden aistinvaraisia ominaisuuksia. Kuluttajatutkimuksissa pääsimme selvittämään kuluttajien arjen ilmiöitä, testasimme uusia konsepteja ja haimme kuluttajanäkemystä uusien tuotteiden markkinapotentiaaliin.
Elintarviketurvallisuus- ja laatutiimi työskenteli muun muassa ulkoistettuina laatupäällikköinä, sekä laatujärjestelmien, vastuullisuuden ja toimitusketjujen parissa. Tuotetietotiimimme huolehti synkkatallennuksista, pakkausmerkinnöistä sekä lainsäädäntöselvityksistä, ja tuotannon puolella autoimme asiakkaitamme monipuolisesti pilottituotannoista sopimusvalmistukseen.
Tulevaisuuden näkymistä
Tiedolla johtaminen ja tietoon perustuvien näkemysten tuottaminen liiketoimintaa ohjaavien toimenpiteiden tueksi tulevat yhä korostumaan elintarvikesektorilla ja ruokaviennin kehityksessä. Onkin ensisijaista, että tietoa kerätään systemaattisesti ja hyödynnetään käytännössä resurssitehokkaasti. Asiakas- ja markkinatarpeiden ymmärtäminen on avainasemassa niin Suomessa kuin kansainvälisillä markkinoilla.
Me Foodwestilla haluamme toimia tulevaisuudessakin strategisena kumppanina yritysten tuotekehitys-, innovaatio- ja kaupallistamisprosesseissa. Meiltä löytyvät kattavat fasiliteetit sekä vahva prosessi- ja menetelmäosaaminen, joiden avulla tuemme asiakkaitamme menestymään ja varmistamme, että kehitetyt ratkaisut vastaavat markkinoiden tarpeisiin.