Foodwestin Kuluttajapaneeli: Kuluttajien ääni vaikuttaa

Foodwestin kuluttajapaneelissa on yli 30 000 suomalaista, jotka osallistuvat erilaisiin elintarvikkeita koskeviin tutkimuksiin. Paneeli tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kerätä arvokasta tietoa kuluttajien mieltymyksistä ja vähentää muun muassa uusien tuotteiden lanseeraamiseen liittyvää riskiä.  

 

Paneelin avulla tehtävillä kuluttajatutkimuksilla yritykset voivat varmistaa muun muassa, että tuotteet vastaavat kuluttajien tarpeita ja toiveita jo ennen markkinoille tuloa. Tutkimukset toteutetaan yleensä siten, ettei elintarvikkeen valmistaja paljastu testaajille. 

“Kuluttajat kokevat, että testaaminen on mielenkiintoista ja palkitsevaa – on hienoa päästä kokeilemaan uusia tuotteita ennen muita ja tietää, että oma mielipide todella huomioidaan,” kertoo Foodwestin kenttäpäällikkö Hanne Ahonen. 

“Lisäksi kuluttajilla on usein tarkka näkemys siitä, mikä miellyttää ja mikä ei. Näiden näkemysten pohjalta tuotteita voidaan viilata paremmiksi”, Hanne lisää. 

Foodwest hallinnoi itse kuluttajapaneeliaan sekä vastaa kuluttajien rekrytoimisesta tutkimuksiin. Näin asiakas voi luottaa siihen, että paneelin ja vastausten laatua valvotaan jatkuvasti paitsi teknologian myös rekrytointiasiantuntijoidemme toimesta. Lisäksi tutkijoiden ja rekrytoijien välillä käydään tiivistä vuoropuhelua koko tutkimuksen ajan, jolloin muuttuviin tilanteisiin tai asiakkaan muutostoiveisiin pystyään reagoimaan välittömästi. 

Tyytyväiset kuluttajat motivoituvat osallistumaan 

Panelistien mielipiteet otetaan elintarvikevalmistajien suunnittelupöydällä vakavasti. Paneelille tehdyissä tyytyväisyyskyselyissä kuluttajat itsekin kokevat, että he voivat aidosti vaikuttaa tuotteisiin, mikä lisää tutkimusten mielekkyyttä ja kasvattaa motivaatiota osallistua. 

Lisäksi panelistit arvostavat Foodwestin helppoa ja hyvin organisoitua osallistumisprosessia, selkeitä ohjeita ja ystävällistä asiakaspalvelua.  

”Monet ilahtuvat mahdollisuudesta voittaa lahjakortteja tai saada elintarvikepalkintoja, mutta palautteen perusteella tutkimuksiin osallistutaan ennen kaikkea sujuvan tutkimusprosessin, vaikuttamismahdollisuuksien ja mielenkiintoisten testituotteiden vuoksi”, Hanne kertoo. 

 

Tarkkaa laadun ylläpitoa ja uudistamista 

Kuluttajapaneelin toiminta on saanut osallistujilta erinomaista palautetta. Tyytyväisyyskysely toteutettiin syksyllä 2024, ja siihen osallistui 1000 vastaajaa. Kouluarvosanaksi paneeli sai 9/10, ja 93 % panelisteista suosittelisi toimintaa ystävilleen. Palaute osoittaa, että kuluttajatutkimukset on toteutettu tavalla, joka tekee kuluttajille osallistumisesta mielekästä ja motivoivaa.  

Kuluttajapaneelia uudistetaan jatkuvasti ja sen laatua sekä tietoturvaa ylläpidetään ja valvotaan monin eri tavoin. Korkealaatuisella rekrytointiprosessilla huolehdimme, että jokaisessa tutkimuksessa vastaajat sopivat asiakkaidemme tutkimustarpeisiin. Vastaajat valitaan tutkimuksiin aina satunnaisotannalla, jolloin päästään hyödyntämään koko kuluttajapaneelia ja saavutetaan tutkimuksen laadun kannalta tärkeä vastaajien vaihtuvuus. Vastaajat ovat motivoituneita antamaan mielipiteensä muun muassa tuotteen kehitykseen ja auttavat ymmärtämään esimerkiksi eri ruokailutilanteiden tarpeita osallistumalla eri menetelmin kerättäviin tutkimuksiin. 

 

Lisätietoja: Hanne Ahonen, kenttäpäällikkö, hanne.ahonen@foodwest.fi 

Jaa