Foodwest rakensi Ruususen reseptin tiukalla aikataululla

Ruusun terälehdet maistuvat ja tuoksuvat Lasso Drinksin uutuusjuomassa. Foodwest viimeisteli alkoholittoman Ruusunen – kuohujuoman makuprofiilin.

Yhä useampi kilistää kesän juhlissa alkoholittomalla juomalla
Lasso Drinksin Ruusunen on makea kuohujuoma, joka maistuu nimensä mukaisesti ruusun terälehdille.

Foodwest kehitti juoman makua Lasso Drinksin tiimin toiveiden mukaiseksi. Ruusun terälehtien kukkaisuuden rinnalle tuotiin makeutta ja raikkautta raparperilla ja punaherukalla. Lopullinen tuote on kategoriassaan ainutlaatuinen, tuotekehityspäällikkö Virve Anttila kertoo.

– Ruusunen vastaa alkoholittomien kuohujuomien kysyntään persoonallisella tavalla. Kuluttajat ovat tiedostavampia oman alkoholikäyttäytymisensä suhteen, mikä lisää kiinnostusta alkoholittomia tuotteita kohtaan, Anttila toteaa.

Kuohuva kampanjatuote

Ajatus Ruusunen-juomaan syntyi Lasso Drinksin toimitusjohtaja Kimmo Koivikon toimistoon vuosia sitten päätyneestä ruusunlehtiuutteesta. Vanha messunäyte oli jo hapantunut, mutta ajatus ruusunmakuisesta juomasta ei jättänyt Koivikkoa rauhaan. Viime vuonna idea suomalaisesta ruusunterälehtijuomasta pääsi käytäntöön. Ensimmäiseksi keksitty brändinimi ja värimaailma yhdistyivät spontaanisti Roosa Nauha -kampanjaan, Koivikko kuvailee.

– Pyysimme kampanjan lähettinä toiminutta Eva Wahlströmiä (kuvassa) mukaan kehitystyöhön ja hän suunnittelikin meille pullon ilmeen sekä avoimen lahjapakkauksen. Syöpäsäätiön avulla saimme tuotteeseen yhdistettyä myös hyväntekeväisyysnäkökulman: lahjoitamme 50 senttiä Roosa Nauha -kampanjaan jokaisesta myydystä pullosta, Koivikko kertoo.

Juoman resepti kehitettiin yhdessä Foodwestin asiantuntijoiden kanssa alkuvuodesta 2022 ja valmis tuote saatiin kauppojen hyllyyn huhtikuussa.

Tiukasta aikataulusta huolimatta yhteistyö sujui erinomaisesti, Lasso Drinksin projektipäällikkö Anna Korpikangas kiittää.

– Näytteet saatiin maistatukseen todella nopeasti, ja Foodwest ymmärsi heti, millaista makua haluamme tuotteeseen. Lopputulos on makea, raikas ja sopivasti erilainen. Tulevienkin tuotteiden kohdalla voimme luottaa Foodwestin ammattitaitoon, Korpikangas sanoo.

Maku kohdilleen

Ruusun makuun liittyy usein riski liiasta parfyymimäisyydestä. Myös globaalit haasteet raaka-aineiden saatavuudessa sattuivat juuri Ruususen kehitystyön ajalle.

Ruususen kehitysprosessissa Foodwestin asiantuntemus juomien kehittämisestä ja raaka-aineista pääsi taas kerran tulikokeeseen, Virve Anttila kertoo.

– Tällaisessa projektissa kaiken keskiössä on hyvä maku. Ruususen kohdalla asiakkaalla oli valmis idea, jonka pohjalta kehitettiin houkutteleva kuohujuoma. Vaikka tällä kertaa viimeisteltiin valmiiksi asiakkaan ideoima hieno konsepti, lähdemme usein asiakkaidemme kanssa liikkeelle pelkästä tuoteideasta, joka jalostuu ideoinnin, konseptoinnin ja tuotekehityksen kautta valmiiksi tuotteeksi, Anttila toteaa.


Ruusunen-kuohujuomaa pääset maistamaan Foodwestin osastolla
Helsingin messukeskuksessa järjestettävässä Elintarvikepäivässä 17.5.2022

Jaa