Suomalaisten valmisruoan kulutus on kasvanut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana, ja valikoimien kirjo on laajentunut huomattavasti. Foodwestin tuore tutkimus tarjoaa ajankohtaisen katsauksen kuluttajien asenteisiin, valmisruoan valintaan ja käyttöön sekä valottaa, millaisiin segmentteihin valmisruoan käyttäjät jakautuvat.
”Valmisruoan kulutuksen kasvuun ovat vaikuttaneet monet asiat, kuten väestörakenteen muutokset, kaupungistuminen sekä kiireinen elämäntyyli ja oman ajan priorisointi. On itsestään selvää, että valmisruoan hyväksyttävyys on lisääntynyt, mutta halusimme ymmärtää sen eri tasot; millainen on tänä päivänä valmisruoan makumielikuva, millaisia ovat kuluttajien odotukset valmisruoan terveellisyydelle, millaisia hyötynäkökulmia valmisruokaan yhdistetään ja miten kuluttajien maksuhalukkuus valmisruoan suhteen vaihtelee” kertoo Foodwestin tutkimuspäällikkö Juuli Seppälä tutkimuksen lähtökohdista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä yli 16-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa otoksella N=1148. Taustalle toteutettiin myös kvalitatiivinen Omenakori-yhteisötutkimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin valmisruokaa kokonaisuutena sekä lisäksi syvennyttiin tarkemmin seuraaviin valmisruokatuoteryhmän segmentteihin: valmisateriat (valmisruoka-annokset, keitot, salaatit, laatikot), kappaletuotteet (pyörykät, pihvit, nuggetit, ohukaiset), välipalatuotteet (pizzat, hampurilaiset, lihapiirakat, täytetyt leivät) sekä pakasteet (ateriat, keitot ja pizzat).
Käyttäjäsegmentit tuo kuluttajiin erilaista ulottuvuutta
Tutkimuksessa tunnistettiin viisi erilaista valmisruoan käyttäjäryhmää, joiden välillä on merkittäviä eroja muun muassa suhtautumisessa valmisruoan terveellisyyteen, herkullisuuteen ja laatuun. Tutkimuksesta selviää myös, ketkä kokevat valmisruoan käytöstä eniten huonoa omaatuntoa ja ketkä puolestaan kokevat eniten väsymystä ruoanlaiton suhteen.
Mahdollisuuksien kenttä
Tutkimus antaa kaikille elintarvikealan yrityksille hyvän näkemyksen siitä, millainen ilmiö valmisruoka on Suomen markkinassa. Se avaa, millaisia mahdollisuuksia siinä on kasvuun, auttaa tunnistamaan kuluttajatarpeita, joihin ratkaisuja voi tarjota sekä valottaa, millaiset ratkaisut muokkaavat mahdollisesti tulevaisuuden kilpailukenttää.
Kiinnostuitko?
Otathan yhteyttä,
Juuli Seppälä
Tutkimuspäällikkö
Puh. 040-7076 013
juuli.seppala@foodwest.fi