Fallero kehitettiin kuluttajaa kuunnellen
Foodwest tuki Falleron kehitystä muun muassa kuluttajatutkimuksien ja tuotekehityspalveluiden muodossa. Härkäpavusta valmistettu pyörykkä kiilasi Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittoon.
Kolmatta kertaa järjestetyn Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajaksi valittiin turkulaisen Ravintola Kuoren Fallero-härkäpapupyörykkä. Kotimaisesta härkäpavusta valmistettu Fallero valloittaa markkinoita aluksi kahdella eri makuvariantilla. Puolen vuoden tiukka kilpailurutistus ei ollut yllätys toimitusjohtaja Marjaana Pohjolalle, joka on tottunut ravintolamaailman nopeaan tahtiin.
– Olemme valtavan ylpeitä siitä, että tuotteemme on nyt kaupan hyllyssä. Voitto maistuu hyvältä, ja Falleron vastaanotto on ollut aivan mahtava. Myös kaikki muut finaalituotteet ovat aivan loistavia, Pohjola hehkuttaa.
Meidän tuotteiden osalta ensimmäisten viikkojen myyntiluvut olivat aivan huimia, mutta nyt myynti on hiukan tasaantunut jääden kuitenkin hyvälle tasolle, toteaa Pohjola. Joulukauppaan lanseerataan ensi kuussa vielä yksi kausimaku Lempeä Lanttu-Fallero jossa on mukana jouluisia makuja. Kyseinen maku on esitelty Suomalainen menestysresepti ohjleman makutehtävässä, jossa se hurmasi tuomariston. Lanttu tulee myyntiin S-marketeihin ja Prismoihin.
Foodwestin apu oli Fallerolle tärkeää etenkin kuluttajaymmärryksen osalta.
– Kuluttajatestien myötä meille selvisi, että olimme hakoteillä Falleron koon suhteen ja päädyimme pienentämään pyörykkää lopulliseen pakkauskokoon. Foodwest auttoi myös siirtämään käsintehdyn tuotteen teolliseen tuotantoon ja etsi meille sopimusvalmistajan, Pohjola kertaa kisan vaiheita.
Kehityspäällikkö Sissi Kaskelalla on vankka kokemus ravintolatasoisten tuotteiden teollistamisesta. Falleron kohdalla haasteita kohdattiin muun muassa massan koossa pysymisen suhteen. Myös toimittajien valinnassa on eroja, kun tuotetta tehdään ravintolamittakaavassa verrattuna teolliseen linjastoon.
– Kun tuote viedään elintarviketeollisuuden prosessiin ja raaka-ainemäärät ovat moninkertaiset, se ei käyttäydy samalla tavalla kuin käsin tehtynä. Falleron kanssa vahvana ajatuksena oli se, ettei massaan lisätä mitään ylimääräistä. Testaamisen kautta löysimmekin sopivat raaka-aineet, joiden avulla tuote on ravintolatasoinen mutta kestää tuotantoprosessin, Kaskela kertoo.
Falleron matka jatkuu uusien makuvarianttien ja lisukkeiden kehittämisen myötä. Marjaana Pohjola kiittää Foodwestin tiimiä perinpohjaisuudesta ja ammattimaisuudesta.
– Oli hienoa nähdä, miten Sissi tiimeineen kulki kellon ja kynän kanssa tehtaalla tutkimassa prosessia, jotta se saataisiin hiottua huippuunsa. Aivan varmasti käännymme jatkossakin Foodwestin puoleen tuotekehityksen tiimoilta: me olemme hyviä keksimään reseptejä, mutta heillä on kaikki se muu osaaminen, mitä meiltä ei löydy, Marjaana Pohjola summaa.
Suomalainen menestysresepti -kilpailun tuomaristossa istuivat kolmannella tuotantokaudella Foodwestin Suvi Luoma, Finlaysonin Jukka Kurttila, kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. Kilpailu nähtiin MTV3-kanavalla loppukesästä 2021.