Foodwestin kuluttajatutkimustiimi koostuu 25:stä rautaisesta ammattilaisesta, jotka suunnittelevat ja toteuttavat kuluttajatutkimuksia kaikenkokoisille elintarvikealan toimijoille. Tiimin osaamiseen kuuluu vahva ymmärrys mm. kuluttajien käyttäytymisestä, tuotetestaustoiminnasta, laadukkaasta datankäsittelystä ja asiakkaan liiketoimintaratkaisujen tukemisesta tutkimustiedon avulla. Jokaiseen asiakkaan toimeksiantoon paneudutaan innolla ja täydellä tarmolla – tiimin matala hierarkia, hyvä yhteishenki ja pyrkimys parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen auttavat ratkomaan haastavimmatkin ongelmat.
Kaukana, mutta silti lähellä
Moniosaavaan kuluttajatutkimustiimiin kuuluu niin tutkimuspäälliköitä, tutkijoita, tutkimus- ja kenttäkoordinaattoreita, data-analyytikkoja kuin tutkimushaastattelijoitakin. Eri paikkakunnilla sijaitsevien työkavereiden kanssa ollaan tiiviisti tekemisissä etäyhteyksien kautta, ja avun antamisen kulttuuri elää porukassa vahvana.
Tiimiläisten välimatkoista huolimatta kukaan ei käytännössä työskentele yksin, sillä jokaiseen asiakasprojektiin nimitetään oma tiimi, jossa työskennellään tiiviisti yhdessä ja jaetaan asiantuntemusta asiakkaan tutkimustarpeiden ratkaisemiseksi. Tiiviin yhteydenpidon lisäksi kuunteleminen ja toisten arvostus ovat tärkeässä roolissa kaikkien tiimiläisten arjessa. Myös organisointikyky voidaan lukea yhdeksi kuluttajatutkimustiimin supervoimista: vaikka yhdessä projektissa saattaa olla kymmeniä eri osa-alueita ja tutkimusprosessissa useita eri vaiheita, jokainen asiantuntija tietää oman tehtävänsä tarkalleen. Tavallisesti käynnissä on useita tutkimusprojekteja samanaikaisesti, jolloin kokonaisuus hallitaan vahvalla organisointikyvyllä. Kun kaikki langat ovat tiimin omissa käsissä, pystytään toimimaan joustavasti sekä varmistumaan tuotettavan palvelun laadusta tutkimuksen jokaisessa vaiheessa.
Vahvaa osaamista rennolla otteella
Kuluttajatutkimustiimissä kaikki työpäivät ovat erilaisia, ja hyvän yhteishengen lisäksi juuri työn vaihtelevuus tekeekin työstä mielekästä. Tavallinen päivä saattaa sisältää asiakaspalavereja, uuden projektin suunnittelua, kysymyslomakkeiden ohjelmointia, projektin tulosten raportointia, satojen kuluttajien kohtaamisia ja roppakaupalla Teams-viestejä.
Työskentely kuluttajatutkimuksen parissa tarjoaa hauskan ja kannustavan työympäristön lisäksi myös mielenkiintoisen kurkistuksen siihen, kuinka kuluttajatarpeet ajan saatossa muovautuvat. Tutkittavat elintarvikkeet vaihtuvat viikoittain, ja tiimillä onkin kokemusta kaikista elintarviketuoteryhmistä. Kuluttajatutkimus on antoisaa siinäkin mielessä, että pääsääntöisesti kuluttajat ovat hyvin kiinnostuneita elintarvikkeista ja niihin liittyvistä asioista – sanottavaa löytyy siis lähes jokaiselta.
Tiimiläisiä yhdistää ennen kaikkea tahtotila tehdä mahdollisimman hyvää työtä: kukaan ei halua tehdä kompromisseja tutkimusten laadun suhteen. Usein työpäivät ovat vauhdikkaita ja vaativatkin heittäytymistä muuttuviin tilanteisiin, jolloin työkavereiden tuki ja yhteisten tavoitteiden eteen työskentely ovat avainasemassa. Välittömän ja rennon ilmapiirin takana piileekin ennen kaikkea rautainen ammattitaito ja intohimo olla edistämässä elintarviketeollisuuden kehittymistä.