Perheenäidin ratkaisu välipalannälkään sai tuulta purjeisiin Suomalainen menestysresepti -kilpailusta.
Äidin patukka syntyi oman perheen tarpeisiin, mutta ammattilaisten kannustuksesta välipalaa lähdettiin tuotteistamaan kohti kaupan hyllyä.
– Käsityö ja puhtaat maut ovat olleet meille tärkeitä alusta saakka. Oli kiinnostavaa päästä kehittämään tuotetta myös kuluttajatutkimuksen pohjalta, sillä se oli todella uusi ja mielenkiintoinen maailma meille, Sportlife-tuotteista tutun Elite Fitnessin Tommi Juhala toteaa.
Kotikeittiössä tehtyihin Äidin patukoihin oli haettu raaka-aineet suoraan lähikaupan hyllyltä. Foodwest auttoikin Äidin patukan tiimiä löytämään toimittajat, joilta laadukkaat raaka-aineet saatiin tilattua isommissa erissä. Myös kotimaisen sopimusvalmistajan löytämisessä hyödynnettiin Foodwestin verkostoa ja osaamista.
– Patukoiden tekemisen siirtäminen oikeisiin tuotantotiloihin on ollut sellainen seikkailu, että oksat pois. Siihen liittyy monta vaihetta, joista ei tavallisena kuluttajana ole tiennytkään. Ilman Foodwestin apua emme olisi varmaan vieläkään saaneet valmista tuotetta tarjolle, Tommi Juhala kiittää.
Foodwestin tuotekehitysasiantuntija Anne Mäkinen toteaa, että sopimusvalmistajan löytäminen ja kuluttajatutkimuksen toteuttaminen olivat Äidin patukan suurimpia tarpeita.
– Teimme heille myös patukoiden ravitsemusainelaskelmat sekä hioimme yhdessä reseptiikkaa ja pakkausmerkintöjä. Äidin patukan tiimillä oli selkeästi mielessä, millaista palvelua he meiltä tarvitsevat, joten yhteistyö oli helppoa. Kaikki palikat olivat jo kasassa, tarvittiin vain hieman hienosäätöä, Anne Mäkinen summaa.
Tommi Juhalalla on kokemusta private label -tuotteiden lanseeraukseen osallistumisesta, mutta Äidin patukka on hänen ensimmäinen täysin alusta saakka rakentamansa brändi. Juhala uskoo, että Foodwestin tarjoamat palvelut muun muassa kuluttajatutkimuksen tiimoilta nousevat Äidin patukan tulevaisuudessakin korkeaan arvoon.
– Käsi sydämellä voin todeta, että Foodwestin pitkän linjan kokemus ja ammattitaito varsinkin tällaisen uutuustuotteen kehittämisen osalta on ollut meille aivan korvaamatonta. Ei tarvitse lyödä päätä seinään, kun saa ammattilaiselta ohjausta oikeaan suuntaan, Tommi Juhala nauraa.
Suomalainen Menestysresepti -kilpailu käytiin vuonna 2020 toista kertaa. Ohjelmassa asiantuntijoista koostuva raati auttoi finalisteja kehittämään tuoteidean valmiiksi tuotteeksi ja kaupan hyllyyn saakka.
Ohjelman tuomareina toimivat huippukokki Jyrki Sukula, radiojuontaja ja ruokakirjailija Anni Hautala, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma, Jukka Kurttila Finlaysonilta sekä johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä.