Suomalainen lonkero kehittyi yli valtameren

Foodwestin tuotekehityspäällikkö Virve Anttila kehitti reseptin, jolla suomalainen lonkero aloitti Amerikan valloituksen.

The Long Drink Companyn perustajaosakkaat Ere Partanen ja Sakari Manninen keksivät pari vuotta sitten, että USA:ssa on lonkeronmentävä aukko. Siitä alkoi tarina, joka leviää parhaillaan New Yorkin Manhattanilta muualle Amerikkaan.

– Olihan se upeaa, kun näki ensimmäisten tölkkien tulevan tehtaan linjaa pitkin ulos. Ja varsinkin silloin, kun sai tilata omaa lonkeroa baarissa Manhattanilla, Partanen kuvailee fiiliksiä.

Sitä ennen miehet olivat tehneet satoja tunteja töitä. Kesällä 2017 suomalaisamerikkalaisen startup-yrityksen osakkaat ryhtyivät etsimään reseptintekijää.

– Haimme sopivaa partneria aluksi juoma-alalta tuloksetta. Sitten avasimme katseita ulospäin ja löysimme Foodwestin, joka poikkesi muista tutkimistamme yrityksistä siinä, että he eivät keskittyneet vain juomien kehittämiseen vaan siellä oli aika paljon ruokaan liittyvää osaamista. Kuulimme heistä niin paljon hyvää, että päätimme ottaa yhteyttä, Manninen muistelee.

Uniikki juoma Amerikassa

Tuotekehityspäällikkö Virve Anttila kertoo, että The Finnish Long Drink on ensimmäinen Foodwestissa luotu resepti, joka valmistetaan Euroopan ulkopuolella. Viime kesän tilauksesta alkoi vilkas liikenne yli valtameren, sillä Seinäjoelle testiin tulleet raaka-aineet oli hankittava Yhdysvalloista. Näin siksi, että valmistus tapahtuisi Missourissa.

– Testasimme makuprofiiliin eri ginilaatuja, jotta saisimme oikeanlaisen pohjan lonkerolle. Lisäksi balansoimme makeuden ja happamuuden sopivalle tasolle sekä testasimme mittavan määrän erilaisia aromeja, Anttila selvittää.

Anttilan mukaan oikean maun löytäminen oli kohtalaisen helppoa, koska haussa oli nimenomaan suomalaisia perinteitä kunnioittava lonkero.

– Toki varsinaisessa tuotannollistamisvaiheessa oli huomioitava monia asioita, kuten esimerkiksi veden maun eroavaisuudet Suomessa ja Amerikassa, Anttila sanoo.

Reseptin valmistuttua oli vielä muutettava mittayksiköt valmistusmaahan sopiviksi. Koko ajan oli huomioitava myös amerikkalainen lainsäädäntö, joka poikkeaa paljon suomalaisesta.

Anttilan mukaan myös valmistusmenetelmät eroavat eri tuotantolaitoksissa. Hän ohjaa edelleen tuotannon kehittämistyötä noin 7 400 kilometrin päästä Seinäjoelta.

– Tämä projekti osoitti sen, että tuotekehitystä ja tuotannon ohjausta voi tehdä myös etänä. En ole vielä tavannut osakkaita henkilökohtaisesti, vaan asiat on hoidettu puhelimitse ja sähköpostin välityksellä ja yhteistyö on sujunut erinomaisesti, Anttila kehuu.

Raikasta itse maistellen

Ensimmäisen 17 000 tölkin erän valmistumista edeltävä aikataulu oli tiukka. Viime syksynä posti kuljetti näytteitä aluksi Seinäjoen ja Helsingin välillä, myöhemmin yli valtameren, kun lonkeroyrittäjät viettävät vuoden alusta lähtien suuren osan ajastaan New Yorkissa.

Täydellistä makua etsittiin luonnollisesti myös makutesteillä. Haussa oli raikas, ei liian makea lonkero.

– Toimimme Foodwestin ammattilaisten ohella lisämaistelijoina. Välillä oli kaveriporukkakin antamassa kommentteja, Manninen toteaa.

Oikea maku löytyi viiden maistelukerran jälkeen. Miehet kehuvat Foodwestin väkeä venymisestä.

– Muutaman kerran tarvittiin nopeasti toimia, että asiat etenisivät aikataulussa. Kaikki asiat hoituivat hienosti, Partanen kiittää.

Suomalaisen lonkeron matka Amerikassa on alkanut lupaavasti. Ensimmäisen erän myynti netissä jouduttiin tilapäisesti lopettamaan liian suuren kysynnän takia. Seuraava 100 000 tölkin erä tulee markkinoille kesäkuussa.

– Laajennamme toimintaa osavaltio kerrallaan. Jossain vaiheessa tuomme markkinoille myös uusia makuja, Manninen suunnittelee.

http://thelongdrink.com/

 

Jaa